מדריך עבודה עם דמויות ביוגרפיות

  • האם יש לך פצע מהעבר שהיית רוצה לרפא?
  • האם נפגעת בעבר מאחרים, פגיעה שמלווה אותך עד היום?
  • האם פגעת באחרים בטעות או בכוונה ואת/ה מתייסר/ת מכך?
  • האם חווית בעבר בדידות או נידוי?
  • האם יש משהו בעברך שגורם לך בושה?

דמויות ביוגרפיות הן דמויות המבוססות על התנסויות החיים האישיות שלנו, הביוגרפיה האישית שלנו. עבודה עם דמויות ביוגרפיות באמצעות גישת הדמויות הפנימיות בדרך העומק, יכולה לא רק לעזור לנו לשאת פחות מטענים לא מעובדים מהעבר שלנו, אלא בעיקר לגרום לנו לחיות חיים בריאים, מרווחים, זורמים ועם תמיכה פנימית משמעותית.

פעמים רבות בחיינו חווינו קשיים מסוגים שונים, כגון: בדידות, פחד, דיכוי, נידוי, כישלונות, בושה, אלימות, התאכזרות ועוד ועוד… במהלך חיינו חווינו גם התנהגויות של אחרים שפגעו בנו, התנהגויות שלנו שפגעו באחרים ולעתים אף ראינו התנהגויות פוגעניות באנשים מסביבנו ולא הושטנו להם יד.

כל חוויה קשה כזאת, אם היא לא עובדה כראוי, עלולה לגרום לנו לפצעים רגשיים מתמשכים ולקשיים פנימיים – כאלה שעשויים ללוות אותנו לאורך כל חיינו.

בשעות משבר אלו, לא תמיד היה מי שיתמוך בנו, יעזור ויושיט יד, לא תמיד היה מי שיעזור לנו לעבד את התחושות והרגשות שעלו בתוכנו בזמן החוויות הקשות שעברנו.

עכשיו, בבגרותנו, יש לנו את האפשרות ואת הדרך לתמוך ולעזור לאותם תינוקות/ילדים/נערים/בוגרים שהיינו. יש בידינו את האפשרות לתת להם כתף ומשענת שהייתה חסרה כל כך בעבר ובמיוחד יש ביכולתנו לספק להם את הטיפול הרגשי הטוב ביותר שניתן להעניק להם (כלומר לנו). טיפול שיעזור להבריא אותם מהקשיים המלווים אותם ולעזור להם להמשיך בחייהם. בדרך עבודה זאת, החוויות הקשות שהם עברו יכולות להשתנות ולהפוך להיות ניסיון חיים בונה ומעצב לטובה. עבודה עם דמות ביוגרפית יכולה להיעשות במגוון גישות, באמצעות גישת הדמויות הפנימיות בכלל, ובגישת הוויס דיאלוג בפרט.

דימויים שימושים לעבודה הפנימית

פעמים רבות, ישנם חלקים מדוכאים בתוכנו או כאלה הסובלים מקשיים, הזקוקים לעזרה. כאשר אני מלמד את העבודה עם דמויות ביוגרפיות, אני נוטה להשתמש בשתי מטאפורות שימושיות:

א. חסימות בזרימה

ניתן לדמות את הפצעים הרגשיים והקשים בחיינו למחסומים, אבנים וחסימות הגורמים לזרימה הפנימית להיתקע ללא אפשרות להמשיך ולזרום. זה נכון שלרוב, הזרימה הפנימית מוצאת דרכים עקיפות, אבל עד שהדברים הללו לא נפתרים, מתמוססים או משתנים לטובה הם מקשים על הזרימה הגופנית-נפשית-רגשית-רוחנית הקיימת באדם.

ב. מקומות שיש להגן עליהם

לעתים, אני רואה את החסימות הללו כמקומות שהאדם מרגיש שהם צריכים להישאר סגורים בתוכו מבלי להתגלות לעולם (לדוגמה, אם מישהו מרגיש בושה בגלל חוויה מינית שחווה בגיל צעיר, אזי מבחינתו עדיף לכאורה, לשכוח את החוויה ולא לתת לה ביטוי בחיי היום יום שלו, כדי שלא יצחקו או ילעגו לו ובעיקר כדי שלא ייזכר בה ולסבול ממנה שוב).

את המקומות הסגורים הללו ניתן לראות כחדרים או טירות שיש בהם הרבה מאוד חיילים השומרים עליהם, כך שלא ניתן יהיה לחדור אליהם פנימה וגם כדי שאף אחד לא יוכל לצאת מהם החוצה.

הבעיה היא, שהחיילים הללו, שלעתים בגישות דינמיות ניתן לקרוא להם מנגנוני הגנה, הם חלק מהמשאבים של האדם. אם הם שומרים על המקומות הללו, הם לא יכולים לעשות דברים אחרים, כמו לעזור לאדם ליצור ולעשות דברים אחרים שהוא רוצה לעשות.

בהקשר זה, לאורך כל עבודתי בדרך העומק ובכלל, אני רואה שוב ושוב שאחרי שהמקומות הקשים הללו מתרפאים ואותם "חיילים" מתפנים מלהגן עליהם, המטופלים/תלמידים מתמלאים באנרגיות חדשות של עשייה לחיים שלהם.

מפגש עם דמויות ביוגרפיות – עבודה ראשונית עם דמויות ביוגרפיות

אלה שמכירים את עבודתי, יודעים עד כמה אני מאמין שעקביות בעבודה פנימית לאורך זמן, היא זאת שמביאה את תכני העבודה המתאימים, כך שאין צורך ללחוץ והכל מגיע בזמנו. הדבר נכון גם לדמויות ביוגרפיות.

כאשר עובדים עם דמויות לאורך זמן, הדמויות הביוגרפיות מתחילות להגיע מעצמן, באופן הרמוני, כחלק מהעבודה הכללית עם הדמויות הפנימיות.

בהמשך, בשלבים מאוחרים יותר של התהליך, כאשר עובדים עם נושאים ספציפיים (זיכרונות, תקופות חיים קשות, טראומות, נושאים מוגדרים כגון, כסף, מערכות יחסים ועוד…), אפשר ורצוי להזמין את הדמויות הביוגרפיות באופן מיוחד בכדי לעבוד איתן על נושאים או אירועים מסוימים שזקוקים לעזרה מתוכנו.

איך מזמינים דמויות ביוגרפיות

ישנן הרבה צורות להזמין דמויות ביוגרפיות. הדרך הפשוטה ביותר לדעתי, היא, להתייחס למישהו מהעבר שלנו ולהזמין אותו. למשל:

  • אני מזמין את יוסי בגיל 6
  • אני מזמינה את הנערה בתוכי בגיל ההתבגרות
  • אני מזמין את המדריך של הצופים מתוכי
  • אני מזמין את מי שחווה את האירוע שחוויתי בקולנוע
  • אני מזמינה את הנערה הצעירה בתוכי ש….

אין צורך להיות אחראיים לדמויות שמגיעות. אחרי שהזמנתם את הדמות, פשוט שנו את המקום בחדר, כמו שלמדתם בעבודת דמויות רגילה. בדרך זאת, יש סיכוי טוב שהדמות שהגיעה לעבודה היא זאת שהזמנתם או דמות אחרת שקשורה למי שהזמנתם. בכל מקרה, מהרגע שהגיעה דמות, פשוט תתחילו לעבוד איתה, בלי קשר אם זו הדמות הביוגרפיות שחשבתם עליה או דמות אחרת.  

דמויות ביוגרפיות המופיעות בהתחלת התהליך

יש לציין, שלעתים, בתחילת תהליך הלימוד או הטיפול של דמויות פנימיות, וויס דיאלוג וכד', מגיעות דמויות ביוגרפיות. בשלב זה כמנחה וכמטפל אינני נכנס לעומקן של הדמויות, אלא מתייחס אליהן כמו לכל דמות אחרת: אני עובד עם הדמות שהגיעה, עובד עם דמויות נגדיות ונותן מקום לאני המודע/ת.

הסיבה לכך שאני לא מתעמק בדמויות הביוגרפיות היא, שבשלב מוקדם זה של התהליך יש אי בהירויות רבות: עדיין לא ברור מה זה דמויות, מה זה דמויות ביוגרפיות ובכלל לא ברור איך לעבוד עם דמויות, על כן אינני נותן לדמויות הללו משקל יתר.  (שימו לב גם להנחיה במדריך המתקדם לדמויות ביוגרפיות)

מה בין הביוגרפיה "האמתית" שלנו לבין דמויות ביוגרפיות?

אני מוצא שכאשר מתחילים לעבוד עם דמויות ביוגרפיות, מתקיים בלבול מסוים בין הביוגרפיה "האמתית" שלנו, בין מי ש"בדיוק בדיוק" היינו, לבין דמויות מבוססות ביוגרפיה. ברמה המעשית של העבודה, הבלבול הוא במקומו ולכן כדאי פשוט לעבוד עם מי מהדמויות שמגיעות לעבודה.

מכיוון שמדובר בנושא שכדאי להבינו תוך כדי עבודה, אסתפק בכך שאכתוב רק אודות שתי נקודות מרכזיות שיעזרו לכם לעבוד עם דמויות ביוגרפיות ברמה המעשית:

א. דמויות ביוגרפיות שהן חלקיות לדמות שלנו באותה תקופה

דמות ביוגרפית יכולה להיות חלק מהדמות האמתית שלנו. למשל, כל הדמויות הבאות בגיל 16 יכולות להיות דמויות שונות זו מ זו:

    • דמות שלי בגיל 16 בתנועת הנוער
    • דמות שלי בגיל 16 בחיים הרגשיים שלי
    • דמות שלי בגיל 16 באירוע מסוים
    • דמות שלי בגיל 16, בתנועת הנוער, בהיבט רגשי בלבד.

מובן שיכולות להיות וריאציות שונות של הדמויות הביוגרפיות, למשל, דמות בגיל 16 שהיא גם בצופים והיא גם מאוד רציונלית.

ב. דמות שהיא מבוסס ביוגרפיה אבל יש לה חיים משלה

בהמשך, כדאי להכיר את עומקן של הדמויות הביוגרפיות. כך למשל, יש לדעת שדמות ביוגרפית יכולה להיות גם חלקית לדמות האמתית, אבל עם תכונות, איכויות ודברים שונים נוספים ממי שהיינו "באמת".

למעשה, הבחנתי שכאשר מתחילים לעבוד עם דמויות ביוגרפיות, קיים לעתים בלבול בין מי שהייתי לבין הדמות שמגיעה. זה נכון, בהגיון מסוים, שלכאורה צריכה להיות זהות מוחלטת בין מי שהיינו לבין הדמות, אבל, לא כך הדבר, יכולה להיות זהות חלקית, חלקית מאוד ולעתים אפילו קטנה מאוד.

כך למשל, אחת המטופלות שלי ביקשה לעבוד על אירוע קשה של נידוי שאותו חוותה בהיותה בכיתה ד', בבית ספר יסודי. הבקשה שלה באה לאחר שכבר עשינו עבודה משמעותית עם דמויות ועם גישת הדיאלוג הפנימי (אם הבקשות לעבודה על טראומות באות בשלב מוקדם יותר של התהליך, אז אני עובד באופן שונה ולא דרך דמויות ביוגרפיות). במהלך המפגשים שבאו אחרי בקשתה, הזמנו דמויות ביוגרפיות הקשורות לנושא. שתי הדמויות הראשונות שהגיעו היו דמויות שחוו נידוי, זה היה נידוי דומה למה שהיא חוותה בעבר, אבל לא זהה. דמות אחת הייתה בת 6 והשנייה בת 14, לשתיהן היו היסטוריות חיים שונות מהביוגרפיה ה"אמתית" של המטופלת ושתיהן הגיבו באופן שונה ממנה לנידוי.

כבר אחרי שני מפגשי עבודה על הנושא, חל שינוי בחוויה הפנימית של המטופלת והיא הרגישה טוב יותר. בהמשך, עבדנו עם דמויות נוספות, מה שגרם במקרה זה לריפוי להיעשות בצורה מרשימה ביותר.

במדריך ההמשך ניתן לקרוא על איך לעבוד עם דמויות ביוגרפיות למתקדמים, פרטים נוספים על העבודה ומספר תיאורי מקרה שיעזרו לכם להבין את העבודה.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

 הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים