המדריך לעבודת זוגות בקורסים של "דרך העומק" – כללים למנחה

עבודה עם פרטנרים, בזוגות או בשלשות, היא אחת מדרכי העבודה ב"דרך העומק" וברוב טכניקות המשנה, בהם אנו עוסקים בקורסים השונים (וויס דיאלוג, קול ותנועה, קונסטלציה, תהליכים עסקיים, עבודה בין העולמות, דיבור ספונטני בהקשבה טובה וכד').

להלן מספר הנחיות וכללים בסיסיים לעבודת זוגות ב"דרך העומק". שימו לב שלכל טכניקה שאנחנו משתמשים בה ב"דרך העומק", מתלוות הנחיות מוגדרות נוספות שאינן מופיעות במדריך זה.

המדריך השלם לעבודת זוגות בקורסים של "דרך העומק" מורכב משלושה מדריכי-משנה: המדריך הראשון מתמקד בהנחיות לתפקיד המנחים בתהליך, המדריך השני מתמקד בהנחיות למונחה ואילו המדריך השלישי עוסק בהנחיות כלליות לכל משתתפי הסשן.

המפתח להבנת הכללים למנחה בעבודת הזוגות

על מנת להבין את ההנחיות לעקרונות ולכללים עבור המנחה, יתכן שיקל עליכם להשתמש בשני מונחים הקשורים לעבודת "דרך העומק": הסיפור והשדה.

  • %d7%93%d7%95%d7%91%d7%99-%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%90-%d7%a1%d7%a4%d7%a8נסו להקשיב לסיפור של המונחה שלכם בשפתו ונסו להשאיר את הסיפור שלכם, במידת יכולתכם, מחוץ לסשן (כמובן רק בזמן שאתם המנחים).
  • זכרו שבסשן העבודה עם הפרטנרים שלכם, השדות של שניכם נמצאים במרחב המשותף. בתור מנחים, נסו לתת לשדה שלכם לסגת קצת ואפשרו יותר מקום לשדה של המונחה/המטופל שלכם.

1. הקשבה ואמפתיה

הדגש בעבודה של המנחה הוא על הקשבה ואמפתיה.

כמנחים בעבודת הזוגות, עליכם לנסות להקשיב לאדם השני (הקשבה רגשית, גופנית, נפשית ורוחנית) ולנסות להבין אותו בשפתו, בדרך שבה הוא מארגן את עולמו, בהשקפותיו ובאישיותו. בנוסף, נסו להקשיב לסיפור של האדם, כפי שהוא מגלה את עצמו בעבודת הזוגות.

כמובן שהעניין כפוף ליכולת שלכם כמנחים באותו הזמן (ראו: הנחיות בחלק השני ובמיוחד בחלק השלישי של המדריך השלם לעבודת זוגות בקורסים של "דרך העומק").

2. אג'נדה

כמנחים, נסו להגיע עם כמה שפחות אג'נדה למפגש העבודה. נסו, במידת היכולת שלכם, להיות פתוחים לעבודה של הפרטנר שלכם ולצרכים שלו. נסו לדעת כמה שפחות מה האדם השני צריך לעשות, איך הוא צריך לנהוג, להתנהג ולהרגיש.

שימו לב, שגם אם הגעתם עם תפיסת עולם מגובשת לאיך הדברים צריכים להתנהל בעולם ואיך אנשים צריכים לנהוג, נסו, במידת היכולת שלכם, להניח אותם בצד לזמן הסשן ולא להביאם, כמנחים, למפגש העבודה עם הפרטנר שלכם.

3. הצעות

כהנחיה גורפת, במהלך סשן העבודה ולאחריו, אני מבקש שתנסו לא להציע הצעות.

למנחים ולמשתתפים בקורסים ובסדנאות, ישנה נטייה מוגזמת להציע הצעות למונחה שלהם, מתוך אמונה שהם יודעים מה נכון ומה טוב לאנשים סביבם.

מובן שיש לכם ידע וניסיון חיים ויתכן שאתם מטפלים במקצועכם ושבאמת ברור לכם מהו הדבר הנכון לעשות, למרות זאת, חשוב שלא תציעו הצעות.

לעתים, מנחים נותנים הצעות באופן עקיף. להלן שתי דרכים שכיחות לכך:

  • המנחים שואלים שאלות, המנוסחות כך, שמדבריהם משתמע מהי דעתם על האופן שבו המונחה צריך לנהוג.
  • בסשן, כאשר מתחלפים בתפקידים והמנחים הופכים להיות מונחים, המנחים "לשעבר" מנסים "לסמן" למונחים שלהם (שעכשיו הם המנחים), באמצעות "דוגמה אישית" או בדרך אחרת, כיצד נכון לנהוג.

ישנן סיבות רבות ומגוונות, מדוע אין מקום להציע הצעות במהלך הסשן. אתייחס בקצרה לשתיים מהן:

  1. מרבית האנשים כבר נחשפו או שמעו את רוב ההצעות. הצעה חדשה, הנאמרת במסגרת מפגש אחד על אחד בזמן הקורס, תסבך את העניינים בקשר של המונחה עם עצמו וכן בקשר של המונחה עם המנחה, כתוצאה מכך, המונחה עלול להיות מאוים, כך שהוא לא ישתף את סיפורו בסשן ולמעשה הוא לא יצליח לטפל בנושאים החשובים לו.
  2. פעמים רבות, ההצעות אותן המנחה נותן למונחה במהלך הסשן, עלולות להתפרש על ידי המונחה (או המנחה), כסוג של התנשאות ותחושת עליונות של המנחה, כאילו האחרון יודע יותר ונמצא מעליו. סיטואציה כזו, גורמת לשיבושים בקשר בן הפרטנרים לסשן ומפריעה להתפתחות הבריאה של הסשן (זה בסדר שזה קורה, אבל בעבודת זוגות בקורס עדיף שזה יקרה פחות).

בשיטת "דרך העומק", אני מאמין שלכל אדם היכולת לפתור את בעיותיו בעצמו וזאת כאשר ניתנים לו התנאים המתאימים לכך. אחת המשמעויות המעשיות היא שאם האדם, בתפקיד המונחה, יהיה זקוק להצעות הוא יבקש אותם באופן ישיר ואז המנחה שלו באותה העת יפעיל שיקול דעת האם לתת לו אותן.

ומה אם יש לי הצעה מאוד חשובה?

לעתים, תרגישו שאתם מוכרחים לתת את ההצעה. מבחינתכם, מדובר בהצעה מאוד חשובה שקשה לכם שלא לתת אותה, אולי כזאת שתעזור לאדם השני באופן דרמטי. במקרה כזה, אני מציע שתחכו קצת עם ההצעה שלכם ותאפשרו לה להבשיל.

דרך אפשרית לעבודה עם הצעה מאוד חשובה היא:

  • לרשום אותה לעצמכם.
  • לאחר מכן, אם מתאפשר לכם, תעבדו באמצעות מגוון הטכניקות של "דרך העומק" על השאלה מדוע חשוב לכם לתת את ההצעה הזאת.
  • אם אחרי העבודה שעשיתם עם עצמכם, עדיין יש לכם צורך לתת את ההצעה, חכו עד למפגש הבא.
  • במפגש, תשאלו את האדם אם הוא רוצה לשמוע משהו קצר על מה שיש לכם להגיד.
  • אם האדם עונה בחיוב, תנו לו את ההצעה בקצרה, בפשטות ובבהירות.

מצד אחד, זכרו שלפעמים אנשים שנותנים הצעות, למעשה נותנים את ההצעות לעצמם או מתוך הצרכים הפנימיים שלהם. מצד שני, יתכן שההצעה שלכם מאוד רלוונטית וחשובה, כך שחבל שתמנעו אותה מהאדם שאיתו אתם עובדים.

4. פתרון בעיות

הצעה זו קשורה לדברים הקודמים שנכתבו, אולם מכיוון שהפיתוי לפתור בעיות, הוא כל כך שכיח, אני מדגיש נקודה זו בנפרד.

לעתים, ישנה נטייה לנסות לפתור את הבעיות של המונחים שלכם, ברמה הנפשית ו/או ברמה הקונקרטית.
נסו שלא לעשות זאת, זה לא תפקידכם, אם תעשו זאת התהליך שלהם ושלכם עלול להיפגע .

לדוגמה:
במהלך סשן, הפרטנר מספר לכם שהוא מנסה להכין כרטיסי ביקור במשך חצי שנה ולא מצליח. אל תתפתו לעזור לו להכין את כרטיס הביקור, גם אם זה מאוד קל עבורכם. אם תעשו זאת, אתם עלולים להפריע לפרטנר שלכם למצוא את כוחותיו בעצמו ואתם גם עלולים למצוא את עצמכם חווים שמנצלים אותכם (או חוויות דומות).

ישנן סיבות רבות ומגוונות שבגינן אתם עלולים להפריע לתהליך שלו ו/או שלכם. כך למשל, יתכן שהדבר שמפעיל אתכם הוא התהליכים של העברה והעברה נגדית. כך שאולי הפרטנר שלכם רגיל להרגיש חסר אונים ואז הסביבה עוזרת לו, במקום שילמד לעשות זאת בעצמו.

כלומר, באופן פרדוקסלי, באמצעות העזרה הקונקרטית שלכם, אתם עלולים להנציח את הסיפור של הפרטנר שלכם ולא לאפשר לו לעבור את התהליך בעצמו.

5. שמירה על מסגרת הזמן

ברוב הפעמים, בתחילת הקורס או בעת למידת טכניקת עבודה חדשה, אני אנחה אתכם במדויק ואומר לכם מהי מסגרת הזמן המתאימה לעבודת הזוגות. נסו לשמור עליה ככל האפשר, זה ישמור גם עליכם וגם על הפרטנר שלכם.

בתחילת העבודה, זכרו לחלק ביניכם באופן שווה את הזמן המוקצה לסשן, כפי שנלמד בקורס (ראו מאמר על הדינמיקה הנסתרת של חלוקת הזמן עם פרטנרים).

האחריות על חלוקת הזמן בתחילת הסשן היא על שניכם. האחריות על חלוקת הזמן בזמן ההנחיה היא על המנחה.

כאמור, השמירה על מסגרת זמן העבודה לכל אחד, תשמור עליכם הן כמנחים והן כמונחים.

כדאי לדעת שכאשר שומרים על מסגרת הזמן, הדבר מכתיב במידה רבה גם את עומק העבודה הרגשי והנפשי. כשנכנסים לעבודה עם זמן מוקצב וקבוע מראש המתאים לשלב הקבוצתי-לימודי המשותף, יוצאים מהעבודה בריאים ומחוזקים.

שימו לב: אל תתפתו להאריך את הזמן מעבר למוקצב, זוהי טעות מזיקה של מתחילים. בעתיד, ככל שתתפתחו ותתרגלו את הטכניקות השונות, תוכלו להיות יותר גמישים בנושא זה.

המדריך הכללי לעבודת זוגות בדרך העומק

© כל הזכויות שמורות לאור שחר

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים