6 טיפים למפגש דמויות בכתיבה

מדריך בסיסי זה מתאים לכל מי שעבודת הדמויות מוכרת לו, (מפגשים אישיים של עבודה עם דמויות פנימיות, מפגש מבוא חוויתי אתי או כמובן השתתפות בקורס.)

כאשר אתם מראיינים דמות באמצעות כתיבה, בגישת הדיאלוג הפנימי,  כדאי להיות ערים להנחיות הבסיסיות הבאות שיקלו על תהליך העבודה וישמרו את העבודה בטוחה ויעילה.  

1. דיאלוג – השתמשו בטכניקת מפגש של דיאלוג

בטכניקת העבודה הבסיסית, כדאי שהכתיבה תהיה בדיאלוג ביניכם (כלומר בין "האני המודע" שלכם) ובין הדמות.  דוגמה:

  • אני: שלום לדמות שרצתה להגיע עכשיו
  • דמות: שלום
  • אני: אשמח לשמוע מה יש לך להגיד על האירוע האחרון שהיה אתמול
  • דמות: אני מרגישה ש…
  • אני: זה מאוד מעניין. האם תוכלי לפרט קצת?
  • דמות:
  • אני:
  • דמות:
  • אני:
  • דמות:

 

2. בלי נאומים – בלי מונולוגים ארוכים

3 בנות צבועות בצבעי פניםלעתים, תפגשו בדמויות הרוצות לנאום או בדמויות עם רצון להתבטא באמצעות מונולוגים ארוכים. כך למשל, יש דמויות הרוצות לומר בפירוט את דבריהן ויש דמויות עם צורך או רצון להשתלט על המרחב מבלי לתת לאף אחד זכות דיבור. ישנן שלל סיבות נוספות שבגינן דמויות ינסו להתבטא ארוכות. כגישה (במיוחד בהתחלת העבודה עם דמויות בכתיבה), נסו ליצור דיאלוג עם הדמויות ולא לאפשר להן מונולוגים ארוכים.

מובן שכדאי לעשות זאת באופן עדין ובה בעת באסרטיביות: כך למשל, אם הדמות "מדברת" יותר מפסקה, נסו לשבץ כמה מילות ביניים תוך כדי, ניתן להגיד (לכתוב): "אני מבינ/ה", או "כן", או "זה מעניין" או "אשמח לשמוע יותר" וכד'.  

כדי להבין נקודה זאת, נסו לחשוב על הדמות המדברת בתור בן אדם: לעתים קרובות, האדם שמדבר בלי הפסקה רוצה גם שיקשיבו לו, הוא מעוניין לנאום אבל הוא גם זקוק לאינטראקציה. כדי להראות לו שאנחנו קשובים לדבריו, מדי פעם אנחנו מהנהנים בראשנו  או "משחילים" מילת תגובה פה ושם. נהגו באופן דומה  גם עם הדמויות שזקוקות למונולוגים או נאומים ארוכים.

3. גלו עניין אמיתי בדמות והיעזרו בדף שאלות ראשוני לראיון עם דמות

באופן כללי, כדאי להתעניין בדמות, נסו ללמוד מהן רצונותיה, מהם הדברים שהיא אינה רוצה, מה היא חושבת וכד'. כגישת עבודה, ניתן להיפגש עם דמות כמו עם מישהו שאנחנו עדיין לא מכירים כלל, או מכירים מעט ופשוט להתעניין בה.

אם הייתם באחד המפגשים של הוויס דיאלוג אתי, השתמשו בדף בסיסי לראיון עם דמות, תוכלו להשתמש בשאלות ובהדרכה זו כפיגומים לבנות את הקשר עם הדמות.

מובן שדף השאלות הוא הצעה בלבד. תוכלו לראיין את הדמות בהתאם למתווה שלכם, להשתמש בניסיון המתפתח שלכם וכמובן בצרכים של הדמות הספציפית איתה אתם מדברים עכשיו.

4. נסו להגיע לדמות מובחנת בנחת

דמויות-בצללית-עם-סימני-שאלהלעתים, לדמויות יש ממדים רבים. נסו להבין מיהי הדמות, מה היא רוצה ולא רוצה, איך היא נראית, מהן המשאלות שלה, הצרכים שלה ועוד. במשך הזמן נסו להגיע לדמויות מובחנות יותר ויותר.

יחד עם זאת, אם אתם מגיעים לדמות כללית שלא מתבהרת מספיק כדמות מובחנת, גם זה בסדר. קבלו את מה שיש, יתכן שזה מספיק ויתכן שזהו צעד הכרחי לקראת התגלות של הדמות בעתיד.

5. דמות נגדית – דמות קוטבית

כדאי להזמין דמות נגדית.. למרות הפיתוי להימנע מכך, נסו שלא לוותר על עבודה עם דמות נגדית.  ישנן דרכים רבות להזמין דמות נגדית, למשל:

  • ניתן להזמין/ה מישהו או מישהי או "מישהם" שלא מסכימים עם מה שאמרה הדמות הקודמת שהייתה כאן.
  • ניתן להזמין דמות שמרגישה הפוך מהדמות הראשונה.
  • אפשר להזמין דמות שרוצה משהו הפוך מהדמות הראשונה.
  • אפשר לדבר עם דמות שממש לא אוהבת את הדמות הראשונה.

6. אני מודע

אל תוותרו על העבודה עם האני המודע –  לעתים אנשים מוצאים שקשה להם לעבוד עם אני מודע בכתיבה ולא מבינים את הטעם בעבודה.

 השתדלו שלא לוותר על העבודה עם האני המודע, זהו לב לבה של העבודה הזאת.

קצת על התהליך האפשרי לעבודה עם האני המודע:

  • שבו בשקט עם עצמכם ונסו לאפשר לאני המודע להתגלות.
  • הסתכלו לצד אחד, תראו את הדמות הראשונה, אחרי שהיא ברורה חזרו ל"מצב" האני המודע.
  • הסתכלו לצד שני, תראו את הדמות השנייה, אחרי שהיא ברורה חזרו ל"מצב" האני המודע.
  • חזרו על כך כשלוש פעמים

לסיום, שימו לב שאתם רואים את הדמויות חיות בכם, אבל זכרו (אפשר גם להגיד או לכתוב) שהן לא בהכרח אתם/ן.

אני מזכיר שהאני המודע הוא לב ליבה של העבודה הזאת (גם אם זה לא נראה כך בהתחלה).

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

 מאמרים מעניינים נוספים

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים