תופעת הייצוגים – תרגיל בסיסי עם נציגים ודוגמאות

  • מה נמצא במהות הקשרים העמוקים שלך?
  • מה מפעיל את מערכות היחסים שלך עם האנשים הקרובים אליך ביותר?
  • איך לשפר מערכות יחסים בסיסיות?
  • כיצד שימוש בייצוגים יכול לתת לנו אינפורמציה על הקשר, על מה שמפעיל אותו ואף לעזור ושפר אותו?

תופעת הייצוגים בקונסטלציה המשפחתית

תמונות קונסטלציהתופעת הייצוגים, היא אחת מהתופעות המרשימות ביותר בעבודת הקונסטלציה המשפחתית ובעבודת הדמויות בכלל. האינפורמציה הקיימת בייצוגים היא רבה ומשמעותית המאפשרת, בין השאר, לקבל מידע על הסיפורים הפנימיים שנמצאים בתוכנו, בגופנו ובדורות הקודמים שאנחנו נושאים בתוכנו.

תופעת הייצוגים, לא קלה להסבר אבל, קל יחסית, לחוות אותה ובהמשך להיעזר בה. עבודה עם ייצוגים מאפשרת לנו לשנות מערכות יחסים עם עצמנו ועם הסובבים אותנו ומאפשרת ריפוי עמוק, לנו, לחיינו ולחיי הקרובים לנו. (מוזמנים למפגשי קונסטלציה).

במרבית סדנאות הקונסטלציה המשפחתית שאני עורך, אני מאפשר למשתתפים לחוות את תופעת הייצוגים בעצמם. לחוויה זו יש משמעות חשובה בשני היבטים: ראשית, כאשר אחרים משמשים להם ייצוגים ושנית, כשהם משמשים ייצוגים לאחרים (יש משמעות רבה לשמש ייצוג למישהו אחר). למעשה, כל מי שנכח באחת מהסדנאות קונסטלציה משפחתית בתל אביב שערכתי במהלך חודש בפברואר 2016, חווה את תופעת הייצוגים וטעם מאפשרויות הריפוי שהיא מציעה.

במדריך קצר זה, אתייחס ליישום מצומצם של תופעת הייצוגים וזאת באמצעות תרגיל פשוט ביותר בנושא, תרגיל ה"מבוא", אותו אני נוטה לעשות בסדנאות מבוא לקונסטלציה משפחתית. (מיותר לציין שכל הדוגמאות המופיעות במדריך, קיבלו את אישורם של אלה שחוו אותם ושונו במידה מסוימת, כדי לשמור על אנונימיות המשתתפים).

חוויות מתרגיל בסיסי בעבודה עם ייצוגים

בתחילת התרגיל, המבוסס על עבודה של קונסטלציה משפחתית, המשתתפים בוחרים את מערכת היחסים בה הם רוצים שתתרחש התפתחות לטובה. לרוב, כל אחד מהמשתתפים בוחר מישהו משמעותי עבורו, כזה שיש להם עניין לא פתור אתו. בתרגיל זה, המשתתפים משתמשים בדרך פשוטה וייחודית בה הם נעזרים בפרטנרים וזאת כדי לקבל דרכם מידע על הקשר שלהם עם האדם המשמעותי, בו הם בחרו. 

כשעושים את התרגיל, בפעמים הראשונות, מתברר, כמעט תמיד, שהמידע המתקבל מהפרטנרים הוא רב ערך. לרוב, הוא מערב אמת פנימית הנמצאת בבסיס הקשר שיש עם האדם המשמעותי שנבחר. המידע המתקבל נוטה להפתיע, להיות מעניין ובעיקר שופך אור על היבט מסוים במערכת היחסים, כזה שהמשתתפים לא היו ערים לו באופן הזה קודם לכן.

דוגמה – האב שהיה עסוק מדי בכדי לראות את בנו

באחת מסדנאות הקונסטלציה שערכתי, בחר אחד המשתתפים את אביו, כאדם משמעותי שיש לו עניין לא פתור אתו, הוא הרגיש שאביו לא פנוי אליו ולא באמת רואה אותו. בעבודת תרגיל הייצוגים הבסיסי, אמר הנציג של האב שהוא מרגיש עצב ומצוי בסוג של אבל כך שהוא בכלל לא פנוי לראות את בנו. בהמשך, התברר שהאב (בלי ידיעתו), היה עסוק באבל על אחיו התאום שנפטר בגיל צעיר (פחות משנה). כבר בסדנת המבוא, המשתתף הרגיש הקלה בעקבות המידע שהתגלה והוצג בדרך זאת.

בהמשך, בעבודה מתקדמת יותר, אחרי עיבוד האבל שהמטופל עשה (עבור אביו), הנציג של האב יכול היה לראות את בנו. החוויה של המשתתף השתנתה לחלוטין וזמן מה לאחר מכן, הוא שיתף אותי שהקשר עם אביו אכן התחיל להשתנות באופן מהותי. 

דוגמה – קשר קר עם אימא

במפגש אחר שערכתי, אחת המשתתפות עבדה על הקשר עם אימה, קשר שהיה קר ומרוחק. הנציגה של האם הרגישה שהיא לא מסוגלת לראות ומצמצה כל הזמן בעיניה. תוך כדי עבודה התברר, שהמצמוץ קשור לתהליך הלידה של אחותה, הגדולה ממנה בשנה ולאור הלא נעים שליווה את האם בחדר הלידה. (היו גם עוד כמה אירועים ייחודים שלא אפרט כאן). כתוצאה מעבודה זו ומעבודה מתקדמת נוספת, הבעיות שהיו בעיניה של המשתתפת (שהנציגה לא ידעה על קיומן כמובן) פחתו. בנוסף, לאחר מספר שבועות, המשתתפת סיפרה לי על השינוי שחל בה ביחסה לאימהות שלה עצמה.

במהלך העבודה, איננו יודעים בדיוק כיצד יתפתחו הדברים, אבל נדמה שלעתים קרובות מאוד, כאשר עושים עבודה זאת לאורך זמן, מתחילה תנועה פנימית חיובית לכיוון פתרון.

תרגילי המשך לתרגיל הבסיסי

בתרגילי ההמשך לתרגיל הבסיסי, אני משתמש במרחב הקונסטלטיבי שנוצר, בכדי לאפשר לשינויים עמוקים יותר להתרחש. לאחר שמתגלה מהות היחסים, אנחנו בודקים מה צריך להיעשות במערכת היחסים ו"בונים את התרגיל" בהתאם לצורך של האדם והסיטואציה.

כך לדוגמה, במפגש מתקדם, אחת המשתתפות חששה מאוד לבקש העלאה במשכורתה. באמצעות עבודה עם נציגה שייצגה את הבוס שלה, התגלה הקשר המורכב ביניהם (שהיה קשור לקשר שלה עם אביה), ביקשתי ממנה ליצור (בלי דיבור), מרחב יחסים שמאפשר לה לקבל העלאה ולאחר מספר פעמים בהן היא וגם הנציגה שייצגה את הבוס שינו את מיקומן במרחב, הגיע הפתרון המיוחל.

במקרה מיוחד הזה, התברר, שעוד באותו החודש היא העזה לבקש העלאה וגם קיבלה אותה, היא סיפרה לי בהשתהות שהיא חוותה חוויה שהייתה דומה לזה שחותה בתסריט ששורטט במרחב הקונסטלטיבי במפגש שהשתתפה בו 🙂

מדהים לראות, איזה שינוים מרחיקי לכת יכולים להתרחש בחיינו, באמצעות תרגיל בסיסי זה עם ייצוגים המבוסס על הקונסטלציה המשפחתית. (מובן שהמתואר כאן, הוא רק קצה קצהו של מה שניתן לעשות בעזרת תרגיל זה).

סיכום

בעבודה פשוטה עם ייצוגים, תוך שימת לב למרחב הקונסטלטיבי המבוסס על הקונסטלציה המשפחתית, מתאפשרת עבודה שיכולה לשנות לטובה מערכות יחסים, לשפוך עליהם אור, לאפשר לעולמינו להיות טוב יותר ולאפשר מימוש עצמי גדול יותר. מובן, שגם בעבודה זאת, חשוב שיהיה מנחה טוב, כזה שיאפשר את המרחב וילמד כראוי את העבודה, כך שבהמשך אף ניתן יהיה להשתמש בעבודה זאת גם לעבודה עצמית, שלא במסגרת הסדנאות.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

 הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים