שני עקרונות עבודה בדרך העומק שכדאי להכיר – עיקרון 2 : עבודה פנימית עם מה שעולה

בחלק הקודם דובר על העיקרון של לתת לדברים ה"קשים" להגיע למרחב, עקרון חשוב שיאפשר לך להיות מנחה ומטפל/ת טוב/ה יותר בדרך העומק. חלק זה עוסק בעקרון בסיסי ויסודי בדרך העומק.

עיקרון שני: עבודה פנימית עם מה שעולה

עבודה פנימית עם התכנים שעולים באמצעות "מפת הדרכים", היא המפתח לעבר התנועה לריפוי.

א 

הרעיון הקודם, שעסק ב "לתת לדברים הקשים להגיע למרחב", יפה, נאצל והגיוני ככל שיהיה, איננו ישים כשהוא עומד בפני עצמו. 

על מנת שיהיה אפשר לקיימו, הוא צריך להיות מגובה בעבודה פנימית רבה, בעיקר של המנחה והמטפל/ת, כך שיתאפשר לדברים הקשים להתבטא במרחב. 

ב

כאשר עולים דברים קשים במרחב, מטבע הדברים הם משפיעים על המנחה, המטפל/ת, כל אחד ואחת מהחברים הקבוצה, הקבוצה כשלם ועוד. 

השפעה מעין זאת, מולידה תגובתיות, שלעתים יכולה להיות גדולה אצל כולם. במיוחד כאשר עוסקים בטראומות ובדברים קשים ומטלטלים אחרים. 

אם "נצמצם" את מבטנו לעולם הפסיכולוגי, נוכל להסתכל על תהליכי: השלכה, העברה, העברה נגדית, הזדהות השלכתית ותהליכים נוספים מוכרים מעולם הפסיכולוגיה, כדי להתחיל ולהבין עם מה מטפלים/ות ומנחים/ות מתמודדים ועם דרכים אפשריות לעבוד איתם. 

מבט רחב יותר, עשוי להניב אפשרויות נוספות לעבודה ולריפוי. 

ג

מומלץ שכל הנוגעים בדבר, במיוחד אם הם עובדים לפי גישות "דרך העומק", יעשו את העבודה הפנימית שלהם בזמן הטיפול, או בזמן העבודה הקבוצתית (וכמובן גם לפניו ואחריו) וזאת, לפי הרעיונות הקשורים ל"מפת הדרכים" להתפתחות מזינה ובריאה. 

באופן מיוחד, כדאי תמיד לעבוד עם פרטנרים ועם מורה ומנחה אישי 

מה שעולה עם פרטנרים ועם מורה או מנחה אישי. 

ד

העיקרון של עבודה בדרכים שונות, מגדיל מהותית את הסיכוי שגם אם יהיו טעויות בטיפול ו/או בקבוצה (ויהיו טעויות) וגם אם מונחים או מטופלים/ות יפעילו את חברי הקבוצה בצורה משמעותית, או את המנחה/מטפל/ת, הרי שבמשך הזמן תוכל להיווצר הרווחה שתאפשר להתפתחות ולתנועה פנימית להתממש. 

בהקשר זה, מומלץ מאוד, שמטפלים/ות, מנחים ובהמשך מטופלים/ות ומשתתפים בקורסים, יכירו את בין הלויה שלהם ומשהו מה"פצע המקודש" שלהם, זאת, כדי שיוכלו לעבוד עם עצמם לעומק ולהיות תגובתיים פחות לדברים שעולים. 

סיכום

שני העקרונות שהוזכרו: לתת לדברים "הקשים" להיות במרחב ועבודה פנימית עם מה שעולה, הם רעיונות משולבים, הקשורים זה בזה. לראשון יהיה קשה ואולי בלתי אפשרי להתקיים ברמה המעשית, מבלי השני. 

עבודה עם רעיונות אלה יכולה להעלות משמעותית את הסיכוי לתנועות מרפאות, עמוקות וטקטוניות בתוך הטיפול הפרטני ובתוך הקבוצה, להתממש. 

רעיונות אלה מרמזים על רעיונות נוספים המתממשים ב"דרך העומק", כמו הרעיון להכליל  את כולם במרחב מבלי להוציא אף אחד מהקבוצה/ מהטיפול, עבודה עם מה מה שיש ועוד. 

במדריכי המשך ייפורטו דוגמאות לעבודה עם רעיונות אלה.