פרידה טובה – מאפיינים

מאפייני הפרידה הטובה 

🔸 מהי פרידה בריאה? 
🔸 מהו סיום בריא?

🔸 מהי התוצאה של פרידה בריאה?

שנות העבודה האינטנסיביות ב"דרך העומק", שעסקו (גם) בריפוי "פצעים" ישנים ועתיקים, מלמדות שהתוצאות של פרידות טובות וסיומים בריאים משמעותיות לחיים, לחווית החיים ולרווחה הפנימית. למעשה, מתברר שפרידות טובות יכולות גם לתרום להבראה של פרידות עבר קשות וטראומותיות (ראו גם את המדריך מבט על פרידה). 

לפני שמתייחסים לשאלה החשובה: איך לאפשר לפרידה טובה להתרחש? כדאי להבין מהן התוצאות של פרידה טובה, בפרקספטיבה של זמן. 

זוג, גבר ואישה, מתחבקים בהרבה אהבה

הניסיון שהצטבר בעבודה של "דרך העומק", יחד עם השפה שהתפתחה בגישה זו, הקשורה לזרימה, לאנרגיה ולתמיכה, מאפשרות לנו להבחין במספר מאפיינים של פרידה טובה ובמאפיינים של פרידה לא טובה. 

מדריך זה עוסק במאפיינים אלה מתוך פרספקטיבת הזמן, חודשים או שנים, לאחר שהפרידה "בפועל" התרחשה.  

מבט מבחין בין פרידה טובה לפרידה לא טובה

כאשר מתייחסים לסוגי הפרידות השונים, חשוב להכיר שתי אינדיקציות הנוגעות לפרידות שהתרחשו בעבר ומבחינות ביניהם.

מתוך מבט של הווה המשקיף על פרידות שנעשו בעבר (לפני חודשים ו/או שנים), ניתן לשאול:

🔸 האם הפרידה שהתרחשה נותנת לנו תמיכה, או לא?

🔸 האם פרידה שהתרחשה ממשיכה לקחת מאיתנו אנרגיה, או נותנת לנו אנרגיה?

באופן כללי ניתן לומר ש:

🔸 פרידה טובה ובריאה, נותנת לנו תמיכה ומאפשרת לנו לממש את עצמנו ביתר קלות, לעומת פרידה לא טובה שפוגעת בנו ובחיינו.

🔸 פרידה טובה ובריאה נותנת אנרגיות לחיים ואילו פרידה לא בריאה, לוקחת מאיתנו אנרגיות וגורמת לאנשים להתעסק בה באופן מודע, ו/או באופן לא מודע.

מהי פרידה טובה?

אפשר להשתמש בדימוי "פרידה טובה מהבית", בכדי להסביר מהי פרידה טובה. 

בפרידה טובה מהבית, עולות לעיתים חוויות מהסוגים הבאים:

🔸 "הגיעה השעה להיפרד"

🔸 "פרידה היא טבע החיים"

🔸 "פרידה היא חלק מהחיים" 

🔸 "פרידה היא גם כואבת"

במקביל לכאבים ולקשיים הקשורים לפרידה הטובה והבריאה מהבית, עדיין מתקיימת תמיכה מהבית המתבטאת במשאבים המתמשכים שנוצרו או טופחו בבית, שניתן להשתמש בהם להמשך מסע החיים. 

אימא מבוגרת ואישה צעיר ראש לראש בהרבה אהבה

לעתים, ישנה גם הרגשת הכרה והוקרה על "הבית", על מה שהיה, על מה שניתן ועל מה שהתקבל. שכיח למצוא בפרידה טובה מהבית גם התייחסות למה שלא היה או לא היה טוב בבית, שכדאי לעבוד איתו בעתיד. 

תמיכה 

פרידה טובה מלווה בחווית תמיכה טובה: יש הרגשה שאנחנו נתמכים מאחור, בגבינו, או שמישהו תומך בלב שלנו (לעתים, אנשים חווים זאת בחלקים פיזיים אחרים בתוכם). מדובר בחוויה פנימית, לעתים דרמטית, לעתים שקטה, אשר כמעט תמיד נוכחת. 

אנרגיה

פרידה טובה תומכת באנרגיות שלנו ולעתים, גם נותנת לנו אנרגיה לחיים. בפרידה טובה אנחנו מגלים שיש בנו  רצון, חיוניות, יכולת לעשות דברים ומימוש עצמי. 

אין פירוש הדבר שהכל היה טוב

מאפיין של פרידה טובה הוא ההבנה שלא הכל היה טוב, לא הכל היה נפלא ולא הכל היה מושלם. ישנה הכרה ובהמשך הבנה, שבנוסף לכל הדברים הטובים שהיו בבית, היו שם גם דברים פחות טובים, לא מתאימים ולא מאפשרים. מדובר בהכרה חשובה, שיכולה לאפשר מפת דרכים להמשך עבודה התפתחותית טובה. 

למעשה, ככל שהחלקים ה"טובים" וה"לא טובים" מקבלים הכרה אמיתית והוגנת, כך יש סיכוי גדול יותר שתתרחש פרידה טובה. 

(ראו במדריך המשך: איך לאפשר לדברים הלא טובים שהתרחשו, לקבל הכרה וכיצד מומלץ לעבוד איתם).

הגיע הזמן ללכת

יש המתבלבלים ורואים ניגוד בין פרידה בריאה לבין החוויה ש"הגיע הזמן להיפרד".

יחד עם הפרידה, שלעתים היא בלתי נמנעת, חשוב לומר שעצם העובדה ש"הגיע הזמן להיפרד", ש"התקופה של הביחד הסתיימה", ש"הצרכים השתנו", ש"הגיע הזמן להמשיך הלאה או לשנות כיוון", ש"עוברים פאזה"  וכיו"ב, לא אומר בהכרח, שהדברים שהיו בעבר היו לא טובים, או רעים. 

טבע החיים מלמד אותנו, שבהרבה מקרים מגיע הזמן שבו דברים מסתיימים. הדרך שבה הפרידה מתרחשת, היא משמעותית להמשך. 

גבר בנמל תעופה

מבט מסכם לפרידה טובה 

פרידה טובה ובריאה, נותנת תמיכה וכוחות לאנשים, כך שהם יכולים להמשיך בחייהם ולקבל עזרה ותמיכה במימוש העצמי שלהם. 

פרידה לא טובה

ההשפעות של פרידה לא טובה ו/או טראומטית, מתגלות לרוב זמן רב לאחר שהיא התרחשה. 

פרידה לא טובה, לא רק שהיא לא תומכת בנו, אלא גם מחלישה אותנו, גובה מאיתנו אנרגיות רבות מההווה ומהעתיד ומצריכה שוב ושוב יחס, לעתים אינטנסיבי, מצידנו. 

על האנרגיות שמופנות לעבר

פרידה לא טובה, היא פרידה שממשיכה לקחת מאיתנו אנרגיות. במצב זה אנרגיות שאמורות להיות מופנות להווה ולעתיד, מופנות לעבר ולהתמודדות עם העבר.

בדימוי, ניתן לראות את האנרגיות מההווה "מתמגנטות" לעבר, "מופנות לאחור", לרוב, מתוך רצון שלא להרגיש כאב או בכדי לרפא את הפרידה הטראומטית וזאת, במקום להפנותן ל"בנייה", להגשמה ולמימוש עצמי בהווה ובעתיד. 

ישנן הרבה דרכי התמודדות עם פרידות טראומטיות. במבט מעשי, מתוך רצון להסביר את רעיון האנרגיות שמופנות לעבר, כדאי להכיר שני דפוסים הקשורים לטיפול בפרידות טראומטיות בעבר:

התעסקות בפרידה שהייתה ובמה שהיה

דרך התמודדות זו מאופיינת בהתעסקות בעבר, על בסיס יומי, שבועי, או חודשי. הדברים שהיו בעבר מופיעים בצורות שונות בחייהם, הם חושבים על מה שהיה, על ה"בית" שעזבו אותו, על הפרידה, הם מנסים לנתח את מה שקרה, עולות בהם מחשבות, לעתים טורדניות, על מה שהיה ועל איך היו צריכים להתנהג (אחרת). לעתים קרובות , עולים בהם כעסים וחוסר שביעות רצון מעצמם ו/או מאחרים.  

הרעיון בדרך התמודדות זאת הוא התעסקות במה שהיה, שוב ושוב ועוד ועוד. 

החיסרון בדרך זו הוא ברור: האנרגיות שמופנות להתעסקות במה שהיה, היו יכולת להיות מופנות לבנייה, ליצירה ולמימוש עצמי, בהווה ובעתיד. 

ילדה עם דובון שמסתכלת ליער

הדחקה טוטאלית

בדרך התמודדות זו, אנשים כמעט ולא עוסקים במודע במה שהיה, נדמה שהם "סוגרים את דלת ההכרה" שלהם למה שהתרחש, לא חושבים, לא מרגישים ולא עוסקים במה שהיה. דרך הדחקה זאת, על כל יתרונותיה, גובה מחיר רב. 

הכוח הפנימי העצום ולרוב הלא מודע, שמופעל על ההכרה בכדי לא להרגיש, לא לזכור, לא לדעת וגם כמובן לא להתעסק במה שהיה, הוא רב ומצריך משאבים פנימיים רבים שמופנים להדחקה, במקום שיהיו מופנים למימוש העצמי, בהווה ובעתיד.  

מאפייני פרידה לא טובה 

פרידה לא טובה, טראומטית, מחלישה אותנו, גוזלת אנרגיות מההווה ומהעתיד שלנו – האנרגיות מופנות להתמודדות איתה ועם השפעתה עלינו. הדבר יכול להתרחש במודע או שלא מודע. 

הדבר קשור גם לשאלה: לאן זורמת האנרגיה לבן-הלוויה ולפצע הפנימי שמלווה את חיינו ? – נושאים שאנחנו עוסקים בהם בצורה משמעותית ב"דרך העומק". 

מבט כללי לסיכום

פרידה טובה היא זאת שנותנת לנו אנרגיות וכוחות. היא תומכת בנו ונותנת רוח גבית לחיינו וליכולת המימוש העצמי שלנו. . 

פרידה לא טובה, מחלישה אותנו וגוזלת מאיתנו אנרגיות שהיו יכולות להיות מופנות להווה שלנו ולבניית העתיד שלנו.  

חשוב לדעת!

איש מודט בחושך לאור

אם נפגשנו בתוכנו בפרידה לא טובה, ניתן כמעט תמיד, לעשות עבודה פנימית,  כזו שתוכל לשפר, לפחות במשהו, את ההשפעות של מה שחווינו בעבר ולעתים, הרבה יותר מזה.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר ו/או לדרך העומק