פרויקטים בדרך העומק חלק ד

הדינמיקה של התהליך ב"פרוייקט בדרך העומק"

דברים עולים ממעמקי ההוויה שלנו, על מנת שנוכל לטפל בהם
מדוע בזמן פרויקט העבודה הפנימית, אתם עלולים להיות חשופים לפגיעות מהסובבים אתכם?  ואיך להתמודד עם זה?

פרויקט ב"דרך העומק", הוא דרך עבודה אינטנסיבי, שנוגע ברובדים עמוקים של ההוויה. הדבר נכון לכל סוגי הפרויקטים: פנימיים ו"חיצוניים", מבוססים נושא, טכניקה או מרתון, לרבות פרויקטים המתמקדים בנושאים מוגדרים ומעשיים, כגון "עבודה על יותר כסף". 

חלקו הראשון של המדריך, עסק בהצגת דרך העבודה העצמית האינטנסיבית ובסוגי הפרויקטים בדרך זאת.  חלקו השני של המדריך, עסק ב"הסכם" העבודה העצמי והחלק השלישי, עסק בהכנות לפרויקט. 

חלק זה עוסק בהיבט מסוים בדינמיקה של פרויקט העבודה העצמית, בהקשר המהותי של דברים הנמצאים בתוככם.

כל מה שנמצא עמוק בתוככם – יש לו סיכוי להופיע בחייכם בעוצמות גבוהות

פעמים רבות, במהלך תקופת העבודה עם הפרויקט ב"דרך העומק", "עולים" ומופיעים בחיים עצמם, נושאים מהותיים פנימיים, של מי שעושים את העבודה המעמיקה הזאת. נושאים אלה עולים לעתים, בעוצמה רבה, "מתחפשים" להיות אמיתיים ועשויים להיראות קונקרטיים לחלוטין. 

זרימה של נחל מאוד יפה וירוק

דוגמאות לנושאים מהותיים שיכולים להופיע בעוצמה רבה ו"להתחפש" לקונקרטיים: 

🔹 אם אתם עובדים על בדידות, או שבדידות היא נושא שקשור אליכם – קיים סיכוי טוב שתרגישו בדידות בתהליך, מול עצמכם, ו/או מול הפרטנרים שלכם, ו/או מול המנחה שלכם. האחרונים ב"מיוחד", עלולים להתנהג בצורה שתגרום לכם להרגיש בודדים.

🔹 אם חרדה קשורה עמוקות לעולמכם הפנימי – היא עשויה להופיע אצלכם, ו/או בקשר שלכם עם הפרטנרים, או עם המנחה שלכם.

🔹 אם חווית נטישה מלווה אתכם, קיים סיכוי גבוה שתרגישו אותה מול הפרטנרים שלכם, ו/ או מול המנחה שלכם – הם  עלולים להתנהג באופן כזה שיגרום לכם לחוש שהם נוטשים אתכם. 

אישה מסתכלת לאופק רחוק עם מעיל שהגב למצלמה

התופעה הזאת נכונה לכל נושא או עניין שאתם עובדים עליו: כסף, הכרה, קריירה ועוד. למעשה, לכל מה שאתם עוסקים בו, או נמצא בתוככם, קיים  סיכוי גבוה להופיע בחייכם בצורות שונות, במהלך תקופת העבודה הפנימית שלכם בפרויקט.

זכרו, כאשר דברים כאלה מופיעים, הם מופיעים בעוצמה וב"תחפושת" ונראים "אמיתיים" לחלוטין. 

דוגמא: עבודה על מימוש עצמי

כאשר אתם עובדים על הקושי לממש את עצמכם – ייתכן שחלק מהקושי שלכם למימוש עצמי, נובע מהעובדה שאנשים סביבכם מפחדים שתממשו את עצמכם. אולי הם חוששים מהכוח ומהעוצמה שלכם, ייתכן שמסיבות אחרות. תהיה הסיבה להרגשתם אשר תהיה, התוצאה היא שהם "דואגים" לדכא אתכם ואת המימוש העצמי שלכם. 

במהלך עבודתכם  עם המנחים/ מטפלים שלכם, נושא של דיכוי המימוש העצמי שלכם יכול להופיע. המנחות.ים/ מטפלות.ים יכולים לומר או לכתוב דבר מה שיפגע בכם או ידכא אתכם. יתכן גם, שהפגיעה תנבע דווקא מעצם העובדה שהם לא יגיבו לדברים שאמרתם. כך או כך, התוצאה היא שתקבלו "מכה"  מאדם מרכזי שמלווה אתכם בתהליך, וקרוב לוודאי שתרגישו פגועים, ברמה האישית ו/או במימוש העצמי שלכם. 

ייתכן גם שבתקופת הפרויקט, ה"דיכוי" יעבוד ביתר שאת מול הפרטנרים שלכם, בני/בנות הזוג שלכם, הילדים שלכם, ההורים שלכם, החברים שלכם וכד'. 

מה תעשו אז?

מספר תגובות שכיחות כאשר הדברים "עולים"

כאשר הדברים "עולים" מול השותפים לעבודה, דהיינו הפרטנרים או המנחים, או מול עצמכם (למשל מחשבות מדכאות כלפיכם), ישנן מספר תגובות שכיחות. להלן כמה מהן:

עזיבת הפרויקט באופן חלקי או מלא:

🔹 עזיבת הפרויקט ברמת ההחלטה או ברמה המעשית – לא לעמוד בהסכם שלכם עם עצמכם
🔹 הפסקת העבודה עם המנחה שלכם – כי הוא פגע בכם
🔹 הפסקת העבודה עם הפרטנרים שלכם – כי הם לא עמדו במחוייבויות שלהם

המשך הפרויקט תוך כדי שינוי הסכם העבודה


🔹 ניסיון להאריך את הפרויקט בזמן – לרוב, לזמן בלתי מוגבל
🔹 שינוי סעיפי הסכם העבודה עם עצמכם – לעבוד יותר/פחות זמן ביום, בשבוע 
🔹 הוספת מטלות או כלים לפרויקט

"סגירת" ערוצים

🔹 להיפגע ולהחליט, במודע או שלא במודע, שלא לשתף את המנחה או הפרטנרים שלכם, בנושאים מסוימים שקשורים לפגיעה שלכם
🔹 להחליט לא לעבוד על דבר מסוים בתוך הסיפור שלכם
🔹 להתעלם ממה שקרה

מערה מוארת וחשוכה

עבודה עם מה ש"עולה"

🔹 עבודה עם הקשיים שעולים 
🔹 להעלות/לפתוח את הדברים שפגעו /הפריעו לכם מול המנחה
🔹 להעלות/ לפתוח את הדברים שפגעו /הפריעו לכם מול הפרטנרים

חשוב להכיר את התופעה

כדאי להכיר את התופעה עוד לפני שהיא מתרחשת ולהתייחס אליה עוד לפני שהתחלתם את הפרויקט, או סמוך להתחלתו. כאשר היא תתרחש בחייכם, בתקופת העבודה האינטנסיבית על הפרויקט, תוכלו להיות "מחוסנים" ולהתמודד איתה בצורה טובה. 

מדובר בתופעה בריאה 

כאשר אתם נפגשים בקשיים ספציפיים מול המנחה, הפרטנרים, או אנשים בחיי היום יום, אין פירוש הדבר  שאתם טועים בעבודתכם. כמעט תמיד, זוהי עדות נוספת, שהתהליך "עובד" והדברים המשמעותיים שצריכים לעלות על פני השטח לטיפול, עולים. 

מן הצד השני, אם זה לא קורה, אין פירוש הדבר שהתהליך איננו עובד. 

בשני המקרים, דברו עם המנחה שלכם על כך, לפני, תוך כדי וכמובן, גם אחרי, כדי שתקבלו הנחיה טובה. 

דינמיקה של ריפוי

מתוך פריזמה אחת, ניתן לומר, שהדברים עולים ממעמקי ההוויה שלנו, על מנת שנוכל לטפל בהם.

למשל:
🔹 אתם עובדים ב"פרויקט בדרך העומק" על עוד כסף ומגיעה חרדה קיומית. 
🔹 יתכן שהנושא שהכסף "אוחז" בתוכו ומתבטא דרכו, הוא גם חרדה קיומית. 
🔹 הטיפול בחרדה הקיומית ויצירת תנועה פנימית מבריאה הקשורה אליה, יאפשר לכם לשפר גם את המצב הכספי שלכם. 

פסיכולוגית יושבת וכותבת

הפגיעה של המנחה – והפצעים העמוקים שלכם

כאשר עובדים לעומק בפרויקט ב"דרך העומק",  הדבר ש"אוחז" את הנושא שלכם, עשוי להתגלות גם ביחסים עם אנשים בעולמכם: חברים, בני/בנות זוג, ילדים, משפחה וכד'. הדבר עשוי לעלות גם מול הפרטנרים שלכם לפרויקט ומול המנחה שלכם. 

כך למשל, אם מה ש"אוחז" אתכם כרגע הוא פצע שקשור לנטישה, יש סיכוי מסוים שתרגישו שהמנחה שלכם נוטש אתכם. 

חשוב לומר, שגם כאשר פצע או קושי עמוק בתוככם עולה ומתגלם במציאות שלכם, כך שמישהו פוגע בכם, אין פירוש הדבר שהפגיעה שפגעו בכם היא לא אמיתית ו/או שאתם אשמים בפגיעה זו. 

במקרים רבים, "מי שפגע, הוא האחראי". נושא זה מקבל "מקום" משמעותי בגישת  "דרך העומק".

כאמור, בזמן תקופת פרויקט העבודה העצמית, הפגיעה יכולה לבוא מכל אחד מהאנשים שסובבים אתכם, יחד עם זאת, לפגיעה מהמנחה יש יחס מיוחד וטיפול ייחודי, השונה מטיפול שמגיע מפרטנרים, או מאנשים בחיי היום יום. 

בשונה מפגיעה מפרטנרים לפרויקט, או מאנשים אחרים סביבכם, במקרה של פגיעה מהמנחה, חשוב שתטפלו בסוגיה, כלומר, "תפתחו" את הנושא, תדברו איתו/ה ובמקביל, תעבדו על כך בזמן העבודה היומי והשבועי שלכם, בדרכי העבודה שקבעתם לעצמכם. 

חשוב להמשיך לעבוד בהנחיה עם מה שיש, במיוחד חשוב שלא לנתק את הקשר עם המנחה שלכם ולהמשיך לעבוד בחוזה העבודה הפנימי שהחלטתם לעצמכם לפני תחילת התוכנית. 

ההבראה שלכם, קשורה גם לקשר עם המנחה שלכם: פתרון חיובי של הפגיעה מולו, יעזור לכם להבריא חלקים מהותיים בתוככם ובחייכם. 

בחורה פגועה במהלך טיפול

פגיעה מהפרטנרים

במהלך העבודה על הפרויקט, גם הפרטנרים שלכם עשויים לפגוע בכם בתהליכים הדומים לתהליכים שתוארו על הפגיעה מצד המנחה. אולם כאן, הטיפול הוא שונה, קשרים מול פרטנרים לעבודה הם מורכבים מאוד ומצריכים יחס עדין ומורכב. 

ראשית, חשוב שתהיו רגישים עם הפרטנרים שלכם. 

זכרו שלפרטנרים שלכם יש את התהליך האישי שלהם. 

בשונה מהמנחים שלכם, ששייכים לקבוצת "ההורים שלכם", הפרטנרים שייכים לקבוצת "האחים שלכם" ולפיכך, ההשפעה ותוקף הדברים שלהם עליכם, שונים. 

שנית, שקלו היטב, עדיף באמצעות המנחה שלכם, איך לטפל בקשיים מול הפרטנרים שלכם, באיזו צורה ועיתוי, וגם האם לטפל בהם בשלב זה. 


אין תגובה אחת נכונה לפגיעה מצד פרטנרים. לעתים, הנכון הוא לשאוף לתגובה רגישה, שתאפשר את המשך העבודה ביניכם ותחזיר את המפגש שלכם למסלול העבודה החיובי. 

מדי פעם, "התגובה הנכונה" תהיה קונקרטית ל"יישור" הסכם העבודה ולאו דווקא ל"בירור" מערכת היחסים. למשל:

🔹 חשוב לי שנעמוד בזמן המפגש שלנו, ולא שתבטל.י את המפגש באותו יום שקבענו. 
🔹 אני לא זקוק לקבל הצעות ממך, היות  ולא זה מה שאני צריך מהעבודה שלנו
🔹 חשוב לי שנצמד להסכם העבודה שלנו, ולא נערב טכניקות אחרות 

פגיעה מהסביבה הטבעית

במנזרים ובקורסים אינטנסיביים שונים המיועדים לעבודה פנימית, ישנה נטייה להיפרד מהעולם הרגיל לזמן מה. אחת הסיבות היא, כדי  להכיר את הדברים ש"עולים", לא "לתרגם" אותם מיד לעולם המיידי והמעשי של האדם ולעבוד איתם ברמת העומק (כיום, ישנה נטיה במנזרים ובמקומות מסוג אלה, לבקש להפקיד את הטלפון לזמן מה כדי להפריד את האנשים מעולמם הרגיל 🙂

בודהיסט מסתכל לאופק

מסיבות מהותיות ולא טכניות, הפרויקטים של "דרך העומק" אינם מבקשים או מעודדים התבודדות מסוג זה. 

השתתפות בפרויקטים אלה איננה מצריכה התבודדות טוטאלית. הקשר לעולם היומיומי של המשתתפים בפרויקט עבודה פנימי זה, נמשך, גם אם הוא משתנה לעתים. בשל העובדה שאינכם מנותקים מהסביבה הטבעית שלכם והאינטרקציה עם אנשים סביבכם ממשיכה.בסיטואציה כזו, יתכן מצב שבו הקרובים אליכם יפגעו בכם, או ימשיכו לפגוע בכם בתקופה זאת. 

כיצד לטפל בפגיעות מהקרובים?

מצד אחד, טיפול מתאים בפגיעה מהאנשים הקרובים אליכם, יכול לעזור בתהליך ההבראה של הנושא עליו אתם עובדים. בנוסף, עצם זה שלא תאפשרו פגיעה בכם מהקרובים אליכם, בנושאים האמורים, זהו גם תהליך מרפא  בשל עצמו. 

מן הצד השני, טיפול לא נכון יכול לפגוע בתהליך כולו ולעתים עלול  לסכן את עצם המשכתו של הפרויקט כולו. למשל, ייתכן שהקרובים אליכם יגרמו  לכם להרגיש שהפרויקט מיותר וחסר טעם, או שלא יאפשרו את התנאים המתאימים לקיומו. 

טיפול מהקרובים בזמן תהליך אינטנסיבי דוגמת פרויקטים ב"דרך העומק", מצריך יחס מיוחד, ידע ומיומנות רבים. 

מומלץ  לעבוד על כך בעבודה הפנימית שלכם ועם המנחה שלכם, וזאת בכדי למצוא את הדרכים הפנימיות והקונקרטיות המתאימות ביותר להתמודדות עם פגיעה מסוג זה. 

סיכום והצעות קונקרטיות : מה לעשות כשאתם נפגעים מהמנחה שלכם, הפרטנרים שלכם ו/או סביבתכם הקרובה

כאשר אתם עובדים לעומק, ב"פרויקטים של דרך העומק" (וגם בעבודה פנימית אינטנסיבית אחרת), ישנו סיכוי גבוה שחלק מהדברים המהותיים שנמצאים בתוככם וזקוקים לטיפול ועזרה, יעלו ויופיעו בחייכם בצורות שונות ובעוצמות גבוהות. 

אישה מטיילת ועולה בשביל על הר ירוק עם נוף מדהים

לעתים, תגלו שאתם נפגעים מהקרובים אליכם, ו/או מהשותפים שלכם לתהליך, מהמנחה/מטפל.ת שלכם,  שמלווים אתכם בפרויקט, הפרטנרים שלכם, בני/בנות הזוג שלכם או הסובבים אתכם, הקרובים, והרחוקים. 

הפגיעות הללו יכולות להיות אמיתיות, או מדומות. 

חשוב להבין שהעובדה שפוגעים בכם, איננה באשמתכם, הפוגעים הם האחראים. 

הטיפול בפגיעה והיחס אליה תלויה גם בכם. 

מה לעשות ומה לא לעשות במקרה שנפגעתם בזמן הפרויקט

ראשית, חשוב לדעת שכמעט תמיד כדאי להמשיך את פרויקט העבודה העצמית. בניגוד לאינסטינקט השכיח, כמעט אף פעם לא כדאי לעזוב את הפרויקט. 

שנית, כמעט אף פעם לא כדאי לשנות את הסכם העבודה העצמי שלכם בזמן הפרויקט.  בעיקר  לא כדאי: 

🔹 לשנות את תאריך סיום הפרויקט
🔹 לשנות את דרכי העבודה שלכם (טכניקות וזמן).

שלישית, חשוב להמשיך ולעבוד עם המנחה שלכם ולא לעזוב אותו, קונקרטית או פנימית.  במקרה שנפגעתם ממנו "פתחו את הדברים" ותעבדו איתם. זה לא מוריד ממנה.ו את האחריות לפגיעה, יחד עם זאת, זה מאפשר לכם לעבוד על הדברים. 

רביעית, שקלו היטב, בעבודה הפנימית היומית וגם כמובן עם המנחה שלכם, איך להגיב לפגיעות של פרטנרים לדרך ושל אנשים אחרים בחייכם (אם היו כאלה). 

התמודדות טובה עם פגיעה יכולה להבריא אתכם

התמודדות לא טובה עם הפגיעה, יכולה להשאיר את המצב הפנימי הקיים אצלכם ולעתים, אף לתת הרגשה שהוא רע יותר. 

לעומת זאת, עבודה פנימית והתמודדות חיובית עם פגיעה בזמן הפרויקט, יכולה לעזור לתנועת עומק מבריאה להתרחש בתוככם ולעתים, אף להביא לריפוי ברמות עומק בלתי נתפסות של ההוויה.