עבודת המנחה ב"דרך העומק" בשלב הראשון בתהליך הקבוצתי, חלק ד'

הדרכה – סופרויז'ן

מדריך זה, הוא הרביעי והאחרון העוסק בעבודת המנחה ב"דרך העומק" בשלב הראשון בתהליך הקבוצתי. המדריך עוסק בעבודה עם הדרכה – סופרויז'ן

כידוע, עבודה ב"דרך העומק" היא דרך התפתחות אישית ועמוקה, הנעשית תוך כדי מסעות אישיים וקבוצתיים, כאשר המנחה הנו שותף משמעותי במסע. מדובר בדרך עבודה רב ממדית, המשתמשת גם בכלים הקבוצתיים. 

קשה שלא להפריז בחשיבותה של הדרכה (סופרויז'ן) טובה, בטיפולים האישיים ובעבודה הקבוצתית. קבלת הדרכה, היא דבר מובנה וכמעט הכרחי ב"דרך העומק".

למעשה, הנחיה טובה, תוכל לעזור לכם כמנחים וכמנחות להבין ולחדד את דרך המסע האישי והקבוצתי שלכם, לטובתכם, לטובת הקבוצה ולטובת כל אחת ואחד מהמשתתפים.  

דרך טבע יפה

המבט הכללי של חשיבות המדריך 

ההדרכה (סופרויז'ן) והמדריכים/ות (סופרויז'ר/ים), שנמצאים לרוב קצת מחוץ למסע ומסתכלים בו בעיניים טובות, יכולים להאיר לכם את הדרך ולהפנות את תשומת לבכם להיבטים שאתם (מתוך נקודת מבטכם כמנחי הקבוצה ולעיתים, כחלק מהקבוצה) אינכם רואים. 

במידת הצורך, ההדרכה תעזור לשמור עליכם ועל הקבוצה שאתם מנחים, מפני טעויות קריטיות, היא זאת שתעזור לכם למעשה להסתכל ממעוף הציפור על המתרחש בתהליך. ההדרכה והמדריך/ה שלכם ישבו לידכם, ליד ה"הגה" ויעזרו לכם לנווט את המסע. 

אני ער לכך, שהרבה מהמטפלים וממנחי הקבוצות, אינם מקבלים הדרכה קבועה על בסיס שבועי. לרוב, אני סבור שזוהי טעות. בהחלט לא מוגזם לומר שקשה להיכשל בגדול, כשיש לך הדרכה טובה

זה נכון שניתן להנחות קבוצות לבד, ללא הדרכה, יחד עם זאת, עבודה עם מדריך יכולה לעזור לכם בצורות שונות, למשל, באמצעות הדרכה טובה

🔹 הסיכון שתעשו טעויות קריטיות, קטן יותר. 
🔹 הסיכוי שתעבדו עם עצמכם ותתפתחו, גבוה יותר.
🔹 הסיכוי שתפגעו ותזיקו לאחד/ת מהמונחים/ות, לעצמכם או לקבוצה, קטן יותר.
🔹 הסיכוי שתתרמו לעצמכם בכל התהליך גדול יותר. 

מאידך, הסיכוי שאתם, חברי הקבוצה והקבוצה, תרוויחו משמעותית מהתהליך הקבוצתי והאישי שאתם עוברים, גדול יותר במצב שבו תקבלו הדרכה טובה. 

מה עושים בהדרכה?

ניתן לומר שהדרכה טובה, מעצימה את המנחה בדרכו, את הקבוצה בדרכה ואת כל אחד ואחת מהמונחים בדרכם/ן. 

קרוב לוודאי שבהדרכה טובה תצליחו, יותר מבעבר, "להביא את עצמכם לעולם" ולהכיל את המורכבות הייחודית שלכם כבני אדם, כמטפלים וכמנחים. 

ישנו סיכוי סביר שכתוצאה מהמפגשים, תצליחו לקבל תמונה טובה יותר על הדברים שמפעילים אתכם, על הקבוצה ועל כל אחד ואחת מהמשתתפים. כתוצאה מתהליך זה, יעלה משמעותית הסיכוי שתמצאו את הדרך להוביל את עצמכם ואת הקבוצה ומשתתפיה, לעבר התנועה לריפוי. 

בנוסף להענקת ידע מקצועי, ליווי ותמיכה, ניתן לומר, שהדרכה היא מקום טוב להבין מה מעסיק אתכם, את הקבוצה שלכם ואת משתתפי הקבוצה שלכם. הדרכה טובה, יכולה למשל, לעזור לערוך עיבוד נכון של תהליכי העברה והעברה הנגדית ולעסוק בסוגיות הקודמות שהוזכרו, לרבות הסוגיות שהוזכרו בחלק ג' של המדריך

כך למשל, בשלב הראשון בתהליך הקבוצתי, המנחים (הסופרויז'רים) שלכם יכולים: 

🔹 להקשיב לסיפורים, להתנהגויות ולכל העולה במרחב הקבוצתי וכך להבין מה מעסיק את הקבוצה, באיזה מצב ובאיזה שלב הקבוצה נמצאת ולמה היא זקוקה.
🔹 לעזור לכם כמנחים לפרש את התהליכים הקבוצתיים ולהתאים את התכנים שלכם, לצורכי הקבוצה.
🔹 לעזור לכם לראות כיצד הדברים בקבוצה מהדהדים אצלכם כמנחים וכבני אדם, ולסייע לכם לעבוד עם דברים אלה.
🔹 לאפשר לבדידות ולחלקים אחרים בתוככם שלא נראים, לקבל הכרה ותנועה חיוביות.
🔹 לעזור לכם לבנות ולהכיר את סגנון ההנחיה הייחודי שלכם. 
🔹 ועוד ועוד…

תדירות המפגשים עם המדריך

אם אתם בוחרים להיות מנחים ב"דרך העומק", חשוב שתעבדו עם הדרכה קבועה על בסיס שבועי ולעתים, דו שבועי.  כמעין "גב מול גב", דהיינו, על כל מפגש קבוצתי, תקבלו לפחות מפגש אישי אחד (בדומה לנלמד בתהליך הסטאז' ב"דרך העומק").

מנחים מנוסים שמכירים את העבודה הרב ממדית של "דרך העומק", מוזמנים להיעזר ביותר ממדריך אחד וביותר ממפגש שבועי אחד, עם סופרויז'ר. 

הבדידות של המנחה והשפעתה ההרסנית

מעצם תפקידו ומעמדו בקבוצה, המנחה הוא בודד. הוא בודד בהתלבטויות שלו, בהצלחות שלו, בכישלונות שלו, בעבודה הטובה שנעשית בקבוצה, בהרגשתו ובתחושותיו. 

זה נכון שבמקרים מיוחדים, המנחה יכול/ה לשקול לשתף את בן/בת הזוג שלו, קולגות ולעתים גם חברים, אבל שיתוף זה (מעבר להיותו בעייתי לקשר הזוגי והחברי), מוגבל, הן ביכולת ההבנה של השומע/ת והן במסגרת המגבלות האתיות והדיסקרטיות שלהן המנחה מחויב/ת.  

הבדידות, קשיים שכיחים אחרים הנמצאים בטבע עבודת המנחה ו"עניינים אישיים", דוגמת הפצעים האישיים, לרבות הפצע המקודש ה"אישי" של המנחה, עלולים להקשות על תהליך ההנחיה ולפגוע במנחים עצמם. 

ילדה עצובה בטבע קר

לדוגמא צרכים אישיים ש"מתגנבים" לקבוצה:

ישנם מנחים רבים, המנסים בדרך כלל  ללא ערנות וללא מודעות, להשתמש בקבוצה לצרכים האישיים שלהם. ייתכן שזה לשם האדרה עצמית, להתמודדות עם הבדידות אותה הם חווים בעצמם, למפגש עם חוסר הכרה בפועלם ובקיומם, רצון לריפוי לא מודע של הפצע האישי שלהם,  ו/או סיבות רבות ומגוונות נוספות. 

עבודה ללא הנחיה, "מזמינה" נפילה "חופשית" וקשה ל"בורות" הללו. 

הדרכה טובה, תאפשר למנחי הקבוצה לעבוד עם העניינים הפנימיים שלהם (למשל, לקבל הכרה לפועלם ולהיות פחות בודדים באופן משמעותי), תאפשר להם התפתחות חיובית ותעזור להם שלא להשתמש בקבוצה לצרכים האישיים שלהם. 

קושי לפנות למדריך

על פניו, נראה שישנם סיבות אובייקטיביות  וסובייקטיביות שלא לפנות למדריך, כגון:

🔹 עבודה עם מדריך עולה כסף ולעתים, העלויות גבוהות. 
🔹 ישנה הרגשה שבטווח הקצר לא "משתלם" רגשית או כלכלית ללכת למדריך. 
🔹 קושי להקצות זמן להדרכה. 
🔹 קושי למצוא מדריך מתאים לכם, לדרככם הייחודית ו/או לרמתכם. 
🔹 הרגשה שאין צורך במדריך בשל המחשבה: ש"הפעם, מדובר בקבוצה פשוטה או קלה".

למרות סיבות אלה וסיבות נוספות, שלא הוזכרו, לדעתי, להדרכה יתרונות רבים ומשמעותיים, העולים על כל החסרונות שפורטו לעיל. הדרכה טובה היא המפתח להצלחת הקבוצה ולהתפתחות מעמיקה של המנחים. 

מתי להתחיל ללכת להדרכה

להדרכה ניתן ללכת בכל עת, לפני תחילת קיום הקבוצה בפועל, במפגשים הראשונים של הקבוצה וכמובן במהלך כל חיי הקבוצה, לרבות בשלבי הסיום ואף אחרי סיום הקבוצה (גם לכך יש ערך רב). 

עם זאת, מתוך ההבנה שההכנה לקבוצה מתחילה עם הדרכה טובה עוד לפני קיומה של הקבוצה, הרי שההמלצה ב"דרך העומק" היא, ללכת להדרכה עוד לפני שהקבוצה התארגנה סופית ו/או נפתחה.

ברמה המעשית, אם אתם לא נמצאים כבר עתה בהדרכה, הרי שמספר שבועות לפני תהליך פתיחת הקבוצה, זהו זמן טוב להגיע להדרכה. 

הרעיון מאחורי הצעה זאת הוא, ובהמש למתואר בחלקים הקודמים של המדריך: שישנן סוגיות ו"עניינים מורכבים" שכדאי לעבוד איתם עוד לפני שהקבוצה מתחילה. הדרכה טובה (סופרויז'ן) בטרם פתיחת הקבוצה, תשפיע בסופו של דבר עליכם, על ההנחיה שלכם, על הנרשמים לקבוצה, על השיווק ועל האופן שבו תציגו את הקבוצה בפני נרשמים חדשים ועוד. 

(למעשה, אם אתם מטפלים או מנחים ב"דרך העומק", כדאי ללכת להדרכה באופן רציף, גם אם יש לכם קבוצות פעילות וגם אם לא). 

תופעה: מנחים ותיקים לא הולכים להדרכה

תופעה מוכרת היא, שחלק מהמנחים הוותיקים לא הולכים לקבל הדרכה. יתכן שהם מרגישים שהם כבר יודעים איך להנחות, או שאין מי שידריך אותם ואולי, זה לא משתלם להם מבחינת זמן. 

סיבות לא ללכת להדרכה, יש לרוב. 

מנקודת המבט של  "דרך העומק", לא ללכת להדרכה, עלולה להיות טעות גדולה (יכתב על כך מדריך נפרד). הניסיון מלמד, שבמצב שבו הבכירים והוותיקים עובדים "לבד בשטח", עלול להוביל אותם, מבלי לדעת, לעשות טעויות גדולות ופוגעניות. בעיקר, הם עלולים לפגוע בעצמם ובהתפתחות שלהם וזאת, ללא קשר לכמה הם "גדולים","בכירים", בעלי ניסיון … ואפילו ללא קשר לשם שלהם, להצלחה שלהם ולמספר הנרשמים לקורסים ולסדנאות שלהם. 

לסיכום

מדריך זה, עבודת המנחה ב"דרך העומק" בשלב הראשון בתהליך הקבוצתי חלק ד', מהווה, את החלק הרביעי מתוך ארבעת החלקים שעסקו בנתינת הכלים הראשוניים להנחיה בשלב הראשון, בתהליך הקבוצתי. 

המדריך מתאים למנחי קבוצות בכלל ופונה במיוחד למנחי "דרך העומק", בהווה ובעתיד.

החלק הראשון, דן בדרך שבה אפשר לבסס מרחב של ביטחון ומוגנות, לרבות, שמירה על זמני המפגש, תשלומים על השתתפות בקורס, הסכם קבוצתי, חוקי הדיסקרטיות, חלוקה שווה במשאבים ויחס אישי.

החלק השני, דן ביצירת נורמות קבוצתיות חשובות,  לרבות, ההתייחסות לשיתוף המידע מחוץ לחדר הקבוצה, הצעות, מגע וחיבוקים. 

החלק השלישי, דן בסוגיות שכדאי למנחה הקבוצות לעבוד איתן, לרבות, סודות בין המנחה למשתתפים, הכרויות מוקדמות והשפעתן, ילדים מיוחדים, עבודה במסגרת גבולות וקשרים אפשריים מחוץ למפגשים, היעדרות במפגשים הראשונים ופרישה מהקבוצה.

החלק הרביעי, עוסק בסוגיית ההדרכה, סופרויז'ן. 

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המדריך