עבודה עם דמות ביוגרפית – מדריך למתקדמים

באמצעות עבודה אטית, עקבית ובעזרת מיומנות שהולכת וגדלה עם הזמן, ניתן להזמין נסים לחיינו – מדריך מתקדם לעבודה עם דמויות ביוגרפיות. כדאי לקרוא גם את המדריך הבסיסי לעבודה עם דמויות ביוגרפיות

האם קיימת בך האמונה ש:

  • ניתן לשקם דברים קשים שחווית בחייך?
  • ניתן להשתקם מטראומות?
  • ניתן לשקם ילדים ומבוגרים בתוכנו שחוו דברים קשים?
  • ניתן להרגיש טוב יותר עם אירועי החיים השונים שלך?

במדריך הבסיסי לעבודה עם דמויות ביוגרפיות, הסברתי מהן דמויות ביוגרפיות ומדוע כדאי לעבוד איתן, הצגתי שתי מטאפורות שימושיות שאני נוטה ללמד בנושא ונגעתי בדרך שבה כדאי להתחיל לעבוד עם דמויות ביוגרפיות. במדריך הראשון, הזכרתי שאת העבודה עם הדמויות הביוגרפיות כדאי לעשות במסגרת עבודת הדמויות הפנימיות ו/או שיטת הווייס דיאלוג אותן אני מלמד. במדריך מתקדם זה, ניתן לקרוא דרכים מעשיות לעבודה מומלצת, מספר תיאורי מקרה נוספים (בכפוף לכללי האתיקה שלקחתי על עצמי) ועוד מספר דברים חשובים לעבודה ביוגרפית. 

עבודה משמעותית לעומק עם דמויות ביוגרפיות

עבודה עם תקופות חיים שלמות וגדולות

לעתים, בתחילתה של עבודה ממוקדת על דמויות ביוגרפיות באמצעות הוייס דיאלוג, כדאי לעבוד עם תקופות חיים ארוכות, או תקופות חיים שלמות. כך למשל, ניתן לעבוד על גיל ההתבגרות המוקדם או המאוחר, על תקופת הילדות, על תקופת בית הספר וכד'.

הזמנה של דמות ביוגרפית מבוססת תקופת חיים, היא עבודה פתוחה, שמביאה הרבה ברכה. מניסיוני, הגישה הפתוחה הזאת מביאה את הדמויות הרלוונטיות לאדם בעת זו של חייו, בהתאם לצרכיו וליכולת העבודה הנוכחית שלו.

עבודה ביחידות קטנות

כמובן שהעבודה עם הדמויות הביוגרפיות יכולה להיעשות גם בהתייחס לחלקיקי תקופות חיים קצרות, כגון: גיל מסוים, אירוע מסוים של מספר ימים או חודשים, או אפילו רגע מסוים בחיינו.

נושאים מהותיים בחיים

ישנן הרבה דמויות מיוחדות מבוססות ביוגרפיה. אחת מהן עולה לעתים בעבודה מעמיקה על נושאים מרכזיים בחיים. המיוחד בדמות זו, שהיא אכן מבוססת ביוגרפיה אבל לאו דווקא מאירוע חיים אחד, סיפור אחד או גיל אחד, אלא היא מאחדת בתוכה גילאים שונים ויש לה חיים משל עצמה.

לדוגמה, מטופלת ביקשה לעבוד אתי על מערכת היחסים עם הבת שלה, (מערכות יחסים זה נושא חשוב בעבודתי). במהלך העבודה, הדמות שהגיעה הייתה דמות מאוכזבת מאוד מהחיים ובעלת חיים עצמאיים. שנינו הבחנו בכך שמדובר בדמות מבוססת ביוגרפיה, לפי הדברים מהם היא הייתה מאוכזבת (אכזבה מעצמה באופן כללי, אכזבה מעצמה כילדה וככנערה והרגשה כי אביה היה מאוכזב ממנה כל חייה). אחרי שהדמות קיבלה את מקומה (עבדנו איתה 3 סשנים ברציפות), המטופלת הרגישה שיחסה לבתה משתנה. בהמשך, החלו להופיע דמויות נוספות הקשורות ישירות לנושא הקשר עם בתה ובחודשים שעברו אחרי העבודה על הנושא הספציפי הזה, התברר עד כמה העבודה גרמה לשינוי משמעותי, ביחס של המטופלת לעצמה ולהידוק הקשר החיובי בינה לבין בתה.

בעבודה על דמות ביוגרפית אל תתחילו מהדברים הקשים ביותר

אני משער, שכאשר אתם מתחילים לעבוד עם דמויות ביוגרפיות אתם מנוסים במידה מסוימת בדרך עבודת הדיאלוג הפנימי, יחד עם זאת, כדאי שלא להתחיל עם הנושאים הכבדים ביותר לעבודה. אני מציע לכם להתחיל עם אירוע או עניין פעוט בחייכם, לחלופין, אתם יכולים להשתמש בתרגיל שאני מלמד אותו לעתים בהתחלת עבודה עם עם דמויות ביוגרפיות, תרגיל הקשור למקום מגורים.

בתרגיל זה, אתם מתבקשים למפות את תקופות החיים שלכם לפי הבתים שבהם גרתם מינקות עד גיל 22 לערך. לאחר מכן, כדאי להתחיל ולהזמין דמויות ביוגרפיות שגרו שם. זה עובד נפלא!

חשוב לי להדגיש פעם נוספת, שכדאי שתתחילו בעבודה עם דמויות ביוגרפיות בנושאים "קלים" יחסית, לא כדאי להזמין בשלב ההתחלתי דמויות הקשורות לסיפורים הקשים והמורכבים שלכם.

תנאים מקדימים לעבודה משמעותית עם דמות ביוגרפית

כפי שציינתי במדריך הבסיסי לעבודה עם דמויות ביוגרפיות, לעתים מגיעות דמויות ביוגרפיות בשלבים הראשונים של העבודה, דהיינו, בתחילת הלימודים בקורס או בתחילת הטיפול. במצב כזה, כדאי לעבוד עם הדמות שהגיעה אבל לא כדאי לתת לה משקל כבד מדי מהסוג של "אנחנו עובדים עם דמות ביוגרפית". למעשה, אם הדבר קורה ב 3-4 המפגשים הראשונים, כדאי לדאוג שהדמויות הנגדיות והדמויות שיבואו אחר כך לא יהיו מבוססות ביוגרפיה. זה ישמור עליהן ועל העבודה ויעזור לכם ללמוד ביתר קלות את שיטת הוויס דיאלוג ואת עבודת הדמויות הפנימיות.

בהמשך, כשתדעו לעבוד עם דמויות באופן טוב ומספק, תבינו מה דמויות צריכות, תלמדו איך להתייחס אליהן ובמקרה הצורך תדעו ליצור להם תנאים להבראה, מה שיגרום לכם לפתח לא רק מיומנות, אלא גם חוסן פנימי ויכולת גמישות בעבודה. אז ורק אז, אני ממליץ לכם להתחיל לעשות עבודת עומק עם הדמויות מבוססות ביוגרפיה.

עבודת דמויות ביוגרפיות כעבודת גמר של הסמסטר הראשון

במידה מסוימת, אני אוהב להגיע לעבודת עומק עם הדמויות הפנימיות לאחר כ- 15-20 מפגשים (אישיים או קבוצתיים). ניתן לכנות את תהליך העבודה עם הדמויות כ "עבודת גמר" של הסמסטר הראשון: אחרי שיודעים לעבוד עם דמויות ומגיעות דמויות מסוגים שונים שלומדים לעבוד איתם, אפשר להגיע לעבודת עומק עם הדמויות הפנימיות ולעזור להן לקבל מקום. בתהליך העבודה עם הדמויות הפנימיות, הדמויות לרוב עוברות טרנספורמציה: ממקום מצוקתי ששואב אנרגיה הן הופכות להיות מקור של תמיכה. זוהי אולי המתנה הגדולה ביותר שאפשר לקבל בתהליך זה.

לרוב, בהתייחס לעבודה הביוגרפית, בשיטה שלי אנחנו משתמשים בכלים נוספים של קונסטלציה משפחתית ועבודות המשלבות קול ותנועה כדי לאפשר לדמויות הביוגרפיות להגיע, להיות נוכחות וכמובן להבריא.

ריפוי ושיקום הדמות הביוגרפית

כפי שציינתי קודם לכן, אחד הדברים היפים ואולי המפתיעים בעבודה זו הוא, שהדמויות הביוגרפיות יכולות להשתקם ובעזרתן אנחנו יכולים להשתקם. המטענים הרגשיים הקשים שאנו נושאים איתנו מתקופות גיל שונות, יכולים להשתנות לחלוטין. פעם אחר פעם מרגש אותי לגלות, שהעבר איננו קבוע במטען הרגשי -נפשי- פיזי שהוא נושא איתו שנים רבות.

במילים אחרות, ברורות יותר, המוקדשות במיוחד לדמויות הרציונליות בתוכנו:) אפשר לומר שברור לכל, שהאירועים שהתרחשו בחיינו שרירים וקיימים, אבל היחס אליהם והמטען הרגשי הקשור אליהם יכולים להשתנות ללא היכר. שינוי זה יכול לשפר את איכות חיינו לטובה. ניתן להסביר זאת גם במילים הקשורות למטפורות שהזכרתי במדריך הראשון:  מה שעד עכשיו שאב ובלם את האנרגיה, יכול להפוך ולהיות למה שתומך בנו, בזרימה שלנו, בעשייה שלנו ובהיבטים רבים ומגוונים בחיינו.

למעשה, כאשר אנחנו עוזרים לדמות ביוגרפית להירפא, באמצעות הקשבה, מתן מענה ועזרה לצרכים השונים שלה, משהו משמעותי קורה לדמות הביוגרפית. היא משתקמת ואז תומכת ועוזרת לנו בחיינו העכשוויים. לעתים, ממש ניתן לראות בכך נס גלוי!

תיאור מקרה: האיש שלא הסכים להיות מנהל

אחד המטופלים שלי עבד במפעל בטחוני גדול. במשך מספר שנים הוא נשאר באותו רובד תפקידים וסירב, בתוכו, להתקדם ולעבור לתפקידי ניהול. זאת לא הייתה הסיבה שבגללה הוא הגיע לטיפול ולכן לא עבדנו על כך ישירות. יחד עם זאת, במהלך המפגשים התברר שבעברו הוא היה מדריך בצופים שם הוא נכשל בגדול. הוא נשא את הכישלון שלו לאורך שנים ויתכן שזה גם מה שהשפיע על חוסר הרצון שלו לנהל בהווה.

נער בגיל ההתבגרות ציוראחרי זמן מה, התחלנו לעבוד עם הדמות הפנימית של הבחור בן ה 16-17 שניסה להדריך והקבוצות שלו התפרקו. ראשית, עשינו מה שאיש לא עשה: שמענו את הדמות הזאת, שמענו על הכישלון שלו, שמענו על הבדידות שלו, על האכזבה שלו מעצמו ועל האופן שבו הוא חשב שאחרים מתייחסים אליו.  

למעשה, פשוט הקשבנו ונתנו לדמות הנער לדבר.

לא ניסינו להגיד לו שזה שטויות (כי זה לא),

לא ניסינו לראות היכן הוא מצליח ולחזק את ההצלחה שלו.

לא!

הדבר היחידי שעשינו בהתחלה זה רק להקשיב לו. במשך מספר סשנים הבאנו את הדמות של המדריך שנכשל בגיל 16-17 למפגש והקשבנו לו.

בהמשך ראינו מה הוא צריך (במטאפורה: הקשבה וחיבוק) והענקנו לו אותה .

לאט לאט, לאורך כל התהליך, הוא החל להרגיש טוב יותר ובהמשך להבריא.

חשוב להדגיש שאת חוסר ההצלחה שלו עם הקבוצות לא לקחנו לו. כן הן התפרקו. יחד עם זאת, החוויות הקשות והלא מעובדות של אכזבה וכישלון הפכו בסופו של דבר לחוויות מעצימות: ההבנה שכישלון לא מחייב להרים ידיים, להפך, כישלון מדרבן לנסות שוב ולהצליח.

בכמעין סינכרוניזציה, כמה שבועות מאוחר יותר, אחד המנהלים של המטופל הציע לו פעם נוספת לאייש תפקיד עם גוון ניהולי, להפתעת כולם הוא הסכים ומכאן דברים התפתחו בצורה מאוד חיובית ומעניינת.

דוגמה – התנהגות תוקפנית קשה בילדות

הגיעה אלי אישה שעברה "התנהגות לא נאותה" מבחינה מינית מצד מאביה החורג.  זה היה סיפור לא פשוט שליווה אותה במהלך חיים שלמים. בעזרת עבודת הדמויות, התגלה עד כמה הפצע גדול.

במהלך התהליך פגשנו הרבה דמויות פצועות, שהיו זקוקות לעזרה, אבל לא העזנו לגעת בדמות הביוגרפית היותר מפורשת. למעשה, רק כשהחלו להופיע דמויות תוקפניות בתוכה, ידענו שאנחנו בכיוון הנכון.

בהמשך, עבדנו עם מספר דמויות ביוגרפיות של אותה אישה. במיוחד עבדנו במשך מספר לא מבוטל של סשנים עם דמות ביוגרפית ספציפית של ילדה בת 11, שהייתה פגועה מאוד. במהלך התהליך הקשבנו לה ואפשרנו לה לפרוק את כאבה. הדמות הייתה כל כך אומללה וכל כך לבד. מה שנגע בי במיוחד היה עומק העצב שלה ובדידותה.

ההקשבה שלנו לדמות נתנה לה כל כך הרבה ועזרה לה להשתקם. כן, היא חוותה דברים איומים, אבל עכשיו היתה לה היכולת לעבד אותם "בזמן אמת". החוויות הקשות החלו לאט לאט להתמוסס מהגוף שלה, עור הפנים שלה השתנה וזה הרגיש עד כמה תהליך הטרנספורמציה היה מהותי.

ומה אתי?

רובנו עברנו דברים מורכבים וקשים, אני מקווה שדברים פחות קשים מאותה האישה שהזכרתי בדוגמה האחרונה. רובנו עדיין חווים קשיים ומחסומים הקשורים לחוויות שעברנו לאורך חיינו.

העבודה עם הדמויות הביוגרפיות מאפשרת לדמויות לפרוק את כאבם, להביע את עצמן, לקבל הכרה ובהמשך לזכות לטיפול נוסף לו הן זקוקות. ניסיוני מלמד, שתוצאות העבודה עם הדמויות בכלל והעבודה עם הדמויות הביוגרפיות בפרט, מהדהד ב well being של כל מי שעושה אותה בצורה מופלאה ומרגשת.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

 הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים