קשרים וחיבוקים בחברותא – האם ליצור טקס חיבוקים לפני ואחרי העבודה המשותפת?

מדריך זה הוא המדריך ה-2 מתוך ארבעת המדריכים המעשיים העוסקים בעבודה עם פרטנרים לצורך ההתפתחות האישית

עבודה בחברותא עם פרטנרים מהווה דרך נפלאה, מרגשת ויעילה להתפתחות עצמית. יחד עם זה, לעתים, קשרים שונים מחוץ למפגשים עלולים להפריע לתהליך העבודה המשותף.

  • האם יש לכם טקס חיבוקים לפני המפגש?
  • האם יש לכם טקס חיבוקים בסיום המפגש?
  • האם אתם נשארים עוד קצת לאחר המפגש כדי לשבת ולפטפט?
  • האם אתם מנסים להתחבר גם מחוץ לעבודה ההתפתחותית שלכם?
  • האם אתם מתקשרים אל החברותא שלכם כדי "לבדוק מה שלומם"?

בשל חשיבות הנושא, ניסחתי את המאמר בצורת כללי "אל תעשה" וזאת על מנת להקל על ההבנה המעשית בכל הקשור לחברותא ולקשרים אישיים. אם אתם רוצים לעשות עבודה התפתחותית בחברותא עם פרטנרים, להפיק את המיטב מהעבודה המשותפת ולהימנע מהפתעות לא נעימות ומפגיעות מיותרות, כדאי לכם להשתמש בהנחיות המופיעות במדריך זה.

לא לפתח יחסי חברות מחוץ למפגש

עבודה משותפת, מזמינה מן הסתם יחסי קירבה. תהליך זה, כשהוא מגיע בזמנו, הוא חיובי ומעיד לעתים על איכות העבודה.

יחד עם זאת, רצוי מאוד שלא להפוך קירבה זו לחברות מחוץ לשעות העבודה המשותפת שלכם. כלומר, העובדה שאתם חברים טובים לעבודה התפתחותית אין פירושה שאתם צריכים להיות חברים "בחיים", מחוץ לעבודה. למעשה חשוב שלא תהיו חברי יום יום.

דווקא העובדה שלא תהיו חברים ביום יום שלכם, תאפשר לכם להגיע לרבדים עמוקים יותר בעבודה המשותפת ולהפוך את העבודה ליעילה וטובה יותר. בנוסף, דעו שלעתים, חברות הנובעת מעבודה עלולה להעיק על אחד מן הצדדים שלא מעוניין בחברות זו אבל נסחף אליה בעל כורחו, בשל הרצון שלו להמשיך את העבודה המשותפת.

אם הייתם חברים לפני הקורס, המצב שונה. במצב זה אתם יכולים להמשיך להיות חברים גם אם אתם עובדים יחד. במקביל, קחו בחשבון שישנו סיכוי שיווצר אצלכם בלבול בעומק העבודה ו/או באיכות הקשר החברי. אם אתם עדיין בקורס, כדאי לעדכן את המנחה על החברות שלכם, כך שיוכל לעזור לכם לתרגל ביעילות וגם לשמור על החברות שלכם מחוץ לקורס.

לא לקיים יחסי מין

יז'י גרוטובסקי – איש תאטרון שעסק בהתפתחות אישית, והביא למהפכה בתפיסות מוכרות בתחום

סופר לי שגרוטובסקי, אשר קשור במעט לעבודה שלי, "זרק" אנשים מהלהקה שלו, אם נודע לו שהם קיימו יחסי מין ביניהם. אני מבין לחלוטין מדוע הוא עשה זאת!

קיום יחסי מין בתוך קבוצת עבודה התפתחותית, או קיום יחסי מין בין פרטנרים לעבודה מסוג זה, יכול להשפיע לרעה על תהליך העבודה, עומקה, יחסי האמון שבה ולגרום לנזקים ברבדים רבים.

אני מציע לכם להימנע לחלוטין מיחסי מין עם פרטנרים לעבודה בפרט ועם אנשים בקבוצת העבודה שלכם בכלל. אם הדבר בכל זאת קורה, כדאי להפסיק מיד את העבודה המשותפת ולעדכן את המנחה שלכם לקורס שיעזור לכם לחצות את הנהר הזה עם כמה שפחות נזקים.

לא ליצור ריטואלים של חיבוקים

כאשר עושים פעולה באופן קבוע יום אחרי יום, היא הופכת להרגל ולנוהג מקובל. על אותו המשקל, אם באופן קבוע בתחילת מפגש תתחבקו עם הפרטנר שלכם, אזי החיבוק יהפוך להרגל מחייב ואולי למעין טקס אובססיבי שחייבים לעמוד בו.

בעבודה עם פרטנרים, כדאי להימנע מחיבוקים בכלל. כדאי לשים לב שלא להתפתות לחיבוקים בתחילת הפגישה או בסופה. לא תמיד נעים לשים את הגבול הזה, אבל דעו שגם אם לעתים מתאים לשני הצדדים להתחבק בזמן מסוים, הרי שבזמן אחר עלול להיווצר מצב שזה לא מתאים למישהו מהצדדים. מדובר בסיטואציה לא נעימה שעלולה להעיק ולפגוע בעבודה.

מובן, שמידי פעם, ברגעים מיוחדים מאוד, אפשר ומותר להתחבק, אבל כאמור, אל תהפכו את זה לנוהג מחייב ביניכם.  

בלי תקשורת מיותרת בין המפגשים

אם אתם עובדים עם אותם פרטנרים לאורך זמן, יש סיכוי טוב שהדרמות, הקשיים והמצוקות שלכם ושל הפרטנרים שלכם יעלו ויתגלו במהלך מפגשי העבודה. חשוב להשאיר את כל הדרמות והקשיים הללו במסגרת מפגשי העבודה ולא לתת להם לגלוש בין המפגשים.

באופן כללי, תסמכו על הפרטנר שלכם שהוא יכול לפתור את בעיותיו בעצמו, כך שאם הוא צריך עזרה נוספת בין המפגשים הוא ימצא אותה. לפיכך, אין צורך שתהיו בקשר עם הפרטנר בין המפגשים ובמיוחד אין צורך  שתתקשרו לשאול לשלומו, או לקיים אתו פגישת חירום מיוחדת. מניסיוני, כשעושים זאת זה מעיק על הפרטנר שלכם.

 מובן שישנם יוצאים מן הכלל, במיוחד אם תיאמתם לשוחח בטלפון כדי לעשות עבודה נוספת או משהו מותאם אחר. בכל מקרה, נסו שלא לגלוש מעבר לעבודה המשותפת.

לסיכום

כדאי לכם להתייחס למפגשי החברותא עם הפרטנר שלכם כמפגש עבודה התפתחותי לכל עניין ודבר. שמרו על המפגשים "סטריליים" ככל שניתן, אל תתפתו לחברויות מחוץ למפגשים או ליחסים והתנהגויות לא אתיים. התנהלות כזו לא רק שתשמור עליכם, על הפרטנרים שלכם ועל הקשר המיוחד הזה מהסתבכויות מיותרות, אלא תעזור לכם לערוך את המפגשים הללו בצורה בריאה וטובה.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

כדאי לקרוא גם את מדריך מספר 3:  גישות עבודה, אתיקה, דיסקרטיות והגינות בחברותא שלכם 

ראו גם: עבודה בחברותא – החלק הטכני והמהותי שיעזור לך לעבוד עם הפרטנר שלך באופן המיטבי ביותר

  1. זמן המפגש – החלק הטכני המהותי של החברותא
  2. קשרים וחיבוקים בחברותא – האם להתחבק לפני ואחרי העבודה המשותפת?
  3. המחוייבות שלך בחברותא: גישות עבודה, אתיקה, דיסקרטיות והגינות בחברותא שלכם
  4. ניהול המפגש בחברותא – המדריך שיגרום לעבודה המשותפת להיות יעילה לאורך זמן

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים