מה לעשות כשמגיעות הרבה דמויות לסשן?

כאשר עובדים בגישת הוויס דיאלוג או בגישת הדמויות הפנימיות, מספר הדמויות עליהן ניתן לעבוד בסשן אחד הוא מוגבל. לעתים, מגיעות הרבה דמויות לסשן ואז עולות השאלות הבאות:

  • עם איזו דמות כדאי לעבוד ראשונה?
  • האם מסתתרות פה דמויות נוספות?
  • האם הסיפור הוא לגמרי אחר?
  • ובכלל, מה עושים כאשר מגיעות הרבה דמויות לעבודה?

איך דמויות רבות נוטות להופיע?

הדמויות הרבות יכולות להגיע לסשן בצורות רבות ומגוונות, לעתים הן תגענה בצורה ברורה ולעתים ב"תחפושות". אתן שתי דוגמאות:

1. בסיפור מופיעות הרבה דמויות

המונחת מספרת סיפור או בעיה שמעסיקה אותה, אתם כמנחים, מזהים תוך כדי הסיפור שישנן המון דמויות שעולות, למשל: דמות שרוצה לעשות פעולה מסוימת, דמות שרוצה לעשות פעולה אחרת, דמות שמצדדת באדם השני, דמות שכלתנית ועוד.

מספר הדמויות שהגיעו לעבודה בסשן גבוה ממה שהסשן הנוכחי יכול להכיל. מה עושים?

2. הרבה דמויות "רצות" לעבודה

המונחת מגיעה לסשן עם יותר מ- 3 דמויות שרוצות לעבוד, הדמויות הגיעו לעבודה במהלך הסשן הנוכחי, או שהתעוררו במהלך כל השבוע, הדמויות "לחוצות" וממש מתחרות ביניהן, מי תצליח להגיח ולהגיע ראשונה לעבודה בסשן.

בין אם מדובר בעבודה עם פרטנר ובין אם מדובר בעבודה טיפולית בתשלום, מה אפשר לעשות כאשר מגיעות  דמויות רבות שלא ניתן לעבוד עם כולן בסשן אחד?

זיהוי והכרה בדמויות

ישנן כמובן הרבה מאוד טכניקות טובות ומועילות לעבודה עם ריבוי דמויות בסשן. הטכניקה הבסיסית שאני מציע לכם קשורה בהכרה בדמויות. כידוע, כל הדמויות צריכות שיכירו בהן ובטכניקה הזאת יש להראות לדמויות שמבחינים בהם ויודעים על קיומן.

בשיטה הזאת אנו אומרים לדמויות שאנחנו רואים אותן: מיד לאחר שהמונחת שלכם סיימה להציג בפניכם את הסיפור שהיא עובדת עליו, אתם יכולים לציין בקול את הדמויות שאתם מבחינים בהן שהגיעו לעבודה. למשל:

  • אני מזהה שיש כאן דמות כועסת
  • אני מזהה שיש כאן דמות שטוענת שכדאי לעשות את זה..
  • אני מזהה שיש כאן דמות שחושבת שזה ילדותי
  • אני מזהה שיש כאן דמות שמרגישה שזה לא בסדר

כאשר יש דמויות רבות, כדאי שאתם והמונחת, תערכו רשימה כתובה של כל הדמויות שהגיעו (רצוי שהמונחת תכתוב את הרשימה ולא המנחה).

בנוסף, חשוב תמיד לשאול את המונחים שלכם האם יש דמויות נוספות שהם רואים? אם כן (ולרוב כן), אזי יש לציין גם אותן ולהוסיפם לרשימה.

אם הדמויות מפורטות לכם או למונחים שלכם, נסו לציין בקול או בכתיבה פרטים נוספים על כל דמות, למשל: אני מזהה שיש כאן דמות של גבר בן 36, שחושב שצריך לעשות דברים מעשיים.

מה קורה כאשר אנחנו מבחינים בדמויות ומציינים זאת בקול?

בשלב הראשון, הדמויות הרלוונטיות מזהות ומבינות שרואים אותן. כפי שציינתי במאמרים ובמדריכים קודמים, ברגע שהדמות מבחינה שרואים אותה ומזהים אותה, במרבית המקרים היא נרגעת או משהו טוב אחר קורה לה.

אחרי שציינתם (ואולי גם כתבתם) ביחד עם המונחת את הדמויות, לרוב יקרה משהו טוב, משהו ינוח במרחב העבודה, יהיה פחות לחץ. אם תהיו קשובים מספיק, יתבהר לכם עם איזו דמות נכון לעבוד.

מי הדמות שבאה לעבוד ראשונה?

אם תעבדו לפי הטכניקה שהצעתי לכם, תוכלו להבחין ולראות את הדמויות שמגיעות. לעתים קרובות מאוד, תתגלה בפניכם דמות אחרת שמסתתרת, דמות שאולי מנהלת או משפיעה על הנושא שמעסיק את המונחת שלכם. כלומר, לאחר שהבחנתם בדמויות והן מתגלות, אזי הערפל נמוג ומתגלה הדמות שנמצאת שם ורוצה לעבוד אתכם, פעמים רבות זאת תהיה דמות חדשה שלא ראיתם אותה קודם

זה בהחלט שכיח שהדמות שתתגלה כראשונה המתאימה לעבודה תהיה דמות רגישה, עדינה ואולי פגיעה. זו יכולה להיות דמות מהמשפחה של הילדים הפנימיים, מהדמויות הרוחניות או מדמויות דמוניות שרוצות מקום. יחד עם זאת, חשוב לזכור שלא תמיד זה כך, לעתים מתגלת דמות                                                                                          אחרת, דמות מפתיעה שמנהלת את העניין.

אם לא מתגלה לכם שום דמות "מפתיעה" לעבודה, אתם כמובן יכולים להתחיל לעבוד עם אחת הדמויות שהופיעו לראשונה (אלו שרשמתם ברשימה). במקרה כזה, שקלו לעבוד עם הדמות הכי חזקה שהופיעה או לחלופין עם דמות לא טרוויאלית שהופיעה ושיש לכם עניין בה.

חשוב לזכור

בדרך בה אני מלמד ומטפל בעבודת הדמויות הפנימיות, בווייס דיאלוג, בקונסטלציה המשפחתית ובדרכי העבודה הנוספות, חשוב לזכור שלא משנה עם איזו דמות תעבדו, העיקר הוא להתחיל לעבוד עם אחת הדמויות ולהמשיך בעבודה באופן קבוע ועקבי. הדמויות החשובות יופיעו מעצמן במהלך העבודה, אם באמצעות דמויות נגדיות או בסשן אחר. לפיכך, גם אם הדברים אינם ברורים עד הסוף, פשוט תתחילו לעבוד עם דמות כלשהי, הדמויות הנכונות והחשובות למונחים שלכם תגענה בזמן המתאים להן – אין לכם מה לדאוג, יש זמן  😉

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

 הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים