לקבל הדרכה בעבודה עם נפגעי גילוי עריות

על חשיבות ההדרכה ורשת התמיכה בעבודה עם נפגעי גילוי עריות
(*המאמר כתוב בלשון זכר, אבל מתייחס כמובן לשני המינים)

גילוי עריות – קשר מיני בתוך המשפחה, הוא טאבו כמעט אוניברסלי, דבר שלא יעשה בחברה שלנו. מרבית אהאנשים שחוו גילוי עריות בילדותם, חווים גם קשיים בבגרותם, עולמם הנפשי והפיזי נפגע, לעתים בצורה אנושה.   

כאשר עובדים בשיטת הקונסטלציה המשפחתית עם אנשים שעברו גילוי עריות, מתברר, לעתים, שמדובר בדפוס עיקש, היונק את כוחו מדורות קודמים שהשתרשו בעבר המשפחתי. נדמה, שאם אירוע של גילוי עריות התרחש פעם אחת בעבר המשפחתי ולא טופל, הוא עלול להופיע בצורה מסוימת גם בעתיד המשפחתי הרחב, בדרך כזו או אחרת.

הסיטואציה הטיפולית בגילוי עריות

טכנית, בחדר הטיפולים נמצאים המטפל והמטופל. כאשר מדובר במטופל שעבר גילוי עריות, הסיטואציה מורכבת הרבה יותר. כלומר, עם התגלות הסיפור, נהייה עדים למערכת רשתית ומסועפת של דמויות ודפוסי התנהגות התומכים בגילוי עריות. המערכת מושרשת היטב ולפחות על פני השטח, היא לא מעוניינת להשתנות ואינה ששה שיעקרו אותה מהשורש.

באמצעות אינספור מניפולציות, הכחשות, הפחדות, אזהרות, אשמה, בושה, פחדים, לחצים רגשיים וחברתיים ואין ספור מנגנונים נוספים, תנסה המערכת המושרשת הזאת שלא להיכחד, שלא להיעלם מהעולם, שלא להשתנות. זהו טבעם של דפוסים בכלל ושל דפוסים הקשורים לגילוי עריות בפרט. 

מצד שני, יש לזכור שכאשר מגיע מטופל עם סיפור של גילוי עריות, הוא מהווה נציג של המערכת (לרוב, הקורבן שלה) ששולחת את ידה כדי להתרפא. המערכת שמגיעה עם המטופל, נראית כמי שאיננה רוצה להשתנות, אבל למעשה (להבנתי), ההפך הוא הנכון, היא מעוניינת מאוד להתרפא ולהשתנות.

עם זאת, ניתן להסתכל על התמונה גם בצורה אחרת: המטופל עם סיפור גילוי העריות, מגיע לטיפול כשגריר של הרשת הענפה, זו המחזיקה בתוכה את הדפוסים הקשים של גילוי העריות וזאת מתוך רצון למצוא את הדרך להתרפא ולשחרר את כל השושלת, מה"מחלה" הקשה הזאת.

חולשתו של המטפל

כאשר בוחנים את כוחה העצום של רשת הדפוסים העמוקים הקשורה לגילוי עריות, למול כוחם ואומץ לבם של המטפל והמטופל, מתברר כמה האחרונים חלשים. זוהי חולשה מובנית ותהומית, כדוגמת אי שוויון הכוחות בין גוליית לדוד. גם אם למטפל ולמטופל, יש כוונה טובה ורצון אמתי לרפא ולשנות את רשת הדפוסים, חשוב להבין שהם החוליה החלשה במפגש הזה.

מטפל טוב, ידע לכבד את כוחו העצום של הדפוס ולהבין עד כמה החולשה שלו, כמטפל, גדולה בסיטואציה כזאת.

באופן פרדוקסלי, חולשתו של המטפל מתעצמת במיוחד במצבים בהם נדמה שהוא מבין היטב את הסיפורים ו/או יודע, כיצד לרפא אותם, במיוחד, אם הוא בעל ניסיון רב בטיפול בנפגעי גילוי עריות ובתקיפות מיניות.

שתי קבוצות מטפלים

מצאתי, שישנן שתי קבוצות מטפלים, שנוטות לביטחון יתר בעבודה עם נפגעי גילוי עריות ובשל כך עלולות לטעות ולפגוע במטופלים הבאים לקבל את עזרתם.

1. הקבוצה הראשונה כוללת בתוכה:

  • מטפלים חסרי ניסיון בתחום  
  • מטפלים הנמצאים בתחילת דרכם הטיפולית
  • מטפלים שלא קיבלו הכשרה טיפולית מסודרת

טוב יעשו מטפלים אלה, אם ינהגו משנה זהירות בטיפולים מסוג זה ויקבלו הדרכה קבועה (ראו בהמשך).

2. הקבוצה השנייה כוללת בתוכה:

  • מטפלים ותיקים, מיומנים, בעלי ניסיון רב, העובדים במגזר הפרטי
  • מטפלים  שזוהי התמחותם

מטפלים אלה, עלולים להיות שאננים ופגיעים יותר לטעויות ובכך לגרום לנזקים משמעותיים יותר למטופלים שלהם.

מה יכול לעזור למטפלים לעשות את עבודתם? מי יכול לתמוך בהם?

כאמור, המטפל יושב מול המטופל, כשבתוכו טמונים דפוסי גילוי עריות עמוקים, כאלה שינסו להביא את עצמם לחדר הטיפולים ככל יכולתם. כפי שציינתי קודם, אני מאמין שהדפוסים הללו מגיעים לחדר הטיפולים בכדי להשתנות ולהתרפא. אולם בדרכם לשם, הם צריכים להתגלות במלוא הדרם.

מי יכול לעזור למטפל למול כוחות עצומים אלו?

אם תעמוד לרשות המטפל רשת ענפה ובריאה של עזרה, להתמודדות עם הקשיים, הפיתויים, התוקפנות, הבושה והמניפולציה שיביאו איתם דפוסי גילוי העריות של המטופל, אזי, סיכוייו של המטפל לעזור למטופל להתרפא, מתרבים לאין שיעור.

לרשות המטפל עומדים משאבים רבים, כדוגמת : דרכי העבודה שבאמצעותם הוא מטפל, ניסיונו, הסיפור האישי שלו והפצע שלו (בהנחה שהוא מטפל בו), אבל בעיקר יש לו את הסופרויז'ן – את ההדרכה שלו, זו שמחברת אותו לכוחות החזקים שיוכלו לעזור לו ושהוא יוכל להיות נציגם.

הדרכה – סופרויז'ן

כאשר מטפל הולך למנחה שלו – לסופרויז'ן, לא רק שהוא מקבל רק הדרכה וטיפול, הוא גם מתחבר לכוחות של המנחה שלו ולעבר ולהיסטוריה שקיימת באסכולה הטיפולית שלו ו/או של המנחים שלו, קבלת הדרכה, למעשה גורמת למטפל להתחבר לרשת העצומה שבאה לעזרתו ולעזרת המטופלים שלו.

כתוצאה מכך, הוא כבר לא לבד ולא עומד חלש בחדר הטיפולים למול הדפוסים העצומים והמושרשים הקשורים לגילוי העריות. לרשותו עומדים עוגנים עצומים ותמיכה רחבה ומשמעותית של כל הרשת אליה הוא מתחבר (חשוב להבהיר שמדובר על מדריכים בשר ודם, ולא על מדריכים בעולם הרוח, התקשור וכד')

הטעות הפטאלית של מנחים ומטפלים

עדויות רבות, המגיעות ממטפלים וממטופלים, מגלה, שישנם מטפלים נפשיים, כאלה הבאים מאסכולות קונבנציונליות (כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלות בהבעה ויצירה) וכאלה המגיעים מתחומים אחרים, (כגון רפואה אלטרנטיבית ומשלימה), שאינם מקבלים הדרכה טובה. כתוצאה מכך, חלקם עושים טעויות קשות במהלך הטיפול, כאלה שפוגעות בהם וגם ובמטופלים שלהם.

ברור, שישנם מטפלים שיכולים לעבוד לבד, ללא הדרכה משמעותית ולעזור למטופלים שלהם להתמודד ואולי אף לרפא אותם, ברמות שונות. יחד עם זאת, נדמה לי שהקבוצה השנייה שתיארתי קודם לכן (מטפלים במגזר הפרטי, מיומנים, במיוחד אלה שמאוד מצליחים, או מטפלים מבוגרים עם ניסיון רב), עלולים להפוך ליהירים ולמצוא את עצמם בסיטואציות המזיקות להם ולמטופלים שלהם.

שימו לב, אין הכוונה רק לגורואים מתחום הטיפול כמו דוקטור רודי ואחרים, אלא למטפלים ולמטפלות שאינם בעלי שם, כאלה שעלולים לפגוע דרמטית במטופלים שלהם. הפגיעה משתקפת לרוב בהתנהגויות לא אתיות מסוגים שונים.

ההצעה שלי

עצתי הכמעט גורפת עבור אנשים שלומדים אצלי או באים אלי להדרכה, הנה: כאשר מגיע אליכם מטופל שחווה גילוי עריות (או תקיפה מינית), או נחשף אליה, היא ליצור קשר מיידי עם המדריך שלכם, או למצוא אחד כזה, ללא דיחוי (אם אין לכם).

ככל שתתחברו מהר יותר, דרך הסופרויז'ן שלכם, לרשת בריאה שתעמוד מאחוריכם, כן ייטב.

עוד על העבודה עם המדריך

אם אינכם מיומנים בעבודה עם סופרויז'ן, או אם זמן רב לא הייתם אצל מדריך, יתכן שתגלו שהעבודה מול המדריך שלכם היא מורכבת. לעתים תגלו, שמה שמופיע בחדר הטיפולים (הסתרה, סודות, מניפולטיביות, מיניות, תוקפנות וכד'), יופיע גם בקשר מול המדריך שלכם. יתכן שתתביישו בעובדה שאתם מטפלים לא מספיק טובים, או שתרצו להסתיר מהמדריך שלכם דבר מה.

חשוב שתהיו ערים לכך שתהליכי העברה והעברה הנגדית, מזמינים את כל מה שנמצא בשדה לצוף. דהיינו, כל מה מה שנמצא בחדר הטיפולים עם המטופל שלכם, עשוי להגיע בצורות שונות  אל חדר הטיפולים עם המדריך שלכם.

זהו תהליך טבעי ונכון, הטומן בתוכו ריפוי רב לכם ולמטופל שלכם.

הערה לסיום

לעולם, אבל לעולם, אל תעבדו עם נפגעי גילוי עריות ללא הדרכה. גם אם נראה לכם שהסיפור פשוט, שהפתרון פשוט, שהריפוי פשוט, שאתם מנוסים או שאתם יודעים מה לעשות, דווקא בסיטואציות כאלה, אתם נתונים לפגיעות ולטעויות הרות גורל, שעלולות לפגוע בכם ובמטופלים שלכם.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המדריך

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים