לאן זורמת האנרגיה?

לאן זורמת האנרגיה?

על זרימה ואנרגיה בתהליכי ריפוי עמוקים ב"דרך העומק"

השאלות: "לאן זורמת האנרגיה?" או, "מה לוקח את האנרגיה של?י" מבטאות נושא רחב ומהותי, שאנו עוסקים בו ב"דרך העומק". 

עיקרון זה, הקשור לזרימת האנרגיות שלנו, מאפשר לנו להרחיב ולהעמיק את המודעות העצמית והעירנות הפנימית שלנו לקיים. הוא יכול לתת לנו כיוונים חדשים ורעננים לדרכי עבודה פנימיות ומעשיות, הוא יכול להיות מיושם בנושאים רבים, חשובים ומגוונים, הקשורים לנו ולחיינו, הוא יכול להתיר פלונטרים רבים וכמובן שעקרון זה, יכול לעזור לנו בריפוי המקומות הזקוקים לריפוי. 

למעשה, אפשרויות הריפוי העצומות, היסודיות והמהותיות הגלומות בעיקרון זרימת האנרגיה, הן עצומות ורבות, ייתכן שהרבה יותר ממה שנראה במבט ראשון, על ידי רוב האנשים.

דוגמאות לגישת זרימת האנרגיה

בטיפולים בדרך העומק, בטכניקות העבודה השונות בהן אנו משתמשים, בהדרכות, בסדנאות וכמובן בקורסים השונים בשיטה, אנו עוסקים בהרחבה "במשפחת" השאלות: "לאן האנרגיה זורמת"?.

להלן מספר דוגמאות הקשורות לנושא זרימת האנרגיה, השמות את הדגש על הזרימה . דוגמאות אלה עשויות להבהיר במעט את האפשרויות הגלומות בעיקרון זרימת האנרגיה ב"דרך העומק". 

הפצע הפנימי, בן הלוויה, הפצע המקודש, המטפל הפצוע

הפצעים הפנימיים שלנו ובמיוחד אותו פצע, יחיד ומיוחד, שמלווה אותנו לאורך חיינו, הפצע המקודש, הוא לרוב, סמוי מהעין. לעתים, הוא מתחפש להיות תכונת אישיות, או נטייה אישית שצריך להתגבר עליה. 

אחת מהדרכים בה אנו עובדים בדרך העומק בכדי לאתר את הפצע המקודש ובהמשך לטפל בו, הוא המבט העדין והרך המופנה לשאלה: "לאן האנרגיה הפנימית שלנו זורמת?", ולעתים, "לאן האנרגיה הפנימית שלנו נעלמת?"

כוונת התבוננות לעבר הפצע, יכולה להתחיל  במחקר עדין ומרפא עם השאלה: "במה את/ה עסוק בעולמך הפנימי?". מתברר, שרוב הסובבים אותנו ולעתים גם אנחנו, לא תמיד ערים לסוגיה של במה "באמת" אנו עוסקים בעולמנו הפנימי. 

עבודת עומק פנימית וכן עבודה "מעשית" בחיים, תהיה חסרה מבלי להבין את אותו פצע ואת בן  הלוויה הפנימי שמלווה אותנו. במילים אחרות, מעקב עדין אחרי הזרימה הפנימית, יכול להצביע לנו על אותו הפצע, ולעזור לנו לרפא אותו.  

בקבוצה

מתברר, שכאשר עובדים בעבודה קבוצתית, בריפוי קבוצתי וכן עם קבוצות בכלל, המבט של זרימת האנרגיה יכול לתת לנו אינפורמציה מרפאת ומשמעותית. זוהי שאלה שיכולה להישאל על ידי המנחה, על ידי כל אחד מחברי הקבוצה, על ידי הקבוצה, על ידי הישות הקבוצתית ועוד. 

למשל:
🔸 מי לוקח את האנרגיה של הקבוצה?
🔸 מי לוקח את האנרגיה של המנחה?
🔸האם מי שלוקחים את האנרגיה הקבוצתית "נהנים" ממנה, כלומר, לוקחים את האנרגיה לריפוי, או שאנרגיה זאת "זורמת לריק"?
(שימו לב שהשאלה לא מתמקדת ב"מי מדבר יותר בקבוצה")

שאלות אלה יכולות להצביע על המתרחש ברבדים הסמויים, ברמות האישיות וברמות הקבוצתיות, וכיצד אפשר לתרום לריפוי כל הנוגעים בדבר. 

בקליניקה – בטיפולים – אישיים, זוגיים, משפחתיים

נקודת המבט של זרימת האנרגיה בקליניקה, נותנת לנו אינפורמציה רחבה על הנעשה במישורים הסמויים ועל הדרך בה ניתן להגיע גם לריפוי: האישי, הזוגי, המשפחתי. 

בטיפולים משפחתיים, אנחנו שמים לב לדינמיקה ולאן הולכת הזרימה של האנרגיה. למשל: האם בין ההורים לילדים או הפוך, האם אחד ההורים מקבל יותר אנרגיה מהשני, ובמיוחד, האם יש ילדים שמקבלים פחות או יותר אנרגיה, מי לוקח את האנרגיה בחדר הטיפול? (יכול להיות שהוא נמצא בטיפול בפועל, או שלא). 

שימו לב, אנחנו לאו דווקא מסתכלים על מי שהוגדר כ"בעייתי", Identified patient, זה ש"הביא" את המשפחה לטיפול, אלא, על הדינמיקה הקיימת בתוך המשפחה. 

בטיפולים זוגיים, (שלעתים "זורמים" לשאלה של  מי בסדר, או הסיפור של מי נמצא במרכז), ניתן להתייחס, בין השאר, לשאלה: למי מבין השניים זורמת האנרגיה הזוגית? (לאו דווקא מי מדבר יותר זמן).  נקודת מבט זו מניבה אינפורמציה מפתיעה, שלעתים קרובות, סמויה מהעין של המטפל "הרגיל" וכמובן של הזוג עצמו, נקודת מבט שיכולה ליצור את שיפור הקשר המיוחל. 

זרימת הכסף במשפחה 

נושא הכסף מעסיק אנשים רבים. 

ב"דרך העומק", התפתחה פרקטיקה אבחונית מעניינת ומרפאת הקשורה לכסף, אשר מובילה לאבחון ולריפוי מערכות יחסים במשפחה  ומאפשרת שיפור מעשי ומשמעותי של הפרט בהיבט הכספי-הפיננסי (או במילים ברורות יותר, "יותר כסף ורכוש"). 

כך לדוגמא, כאשר מסתכלים על זרימת הכסף במשפחה (למשל: מי מקבל ממי, מי מקבל יותר ממי וכד'), ניתן  לקבל מושג על מערכות היחסים הפנימיות בתוך המשפחה, על השושלת ועל דברים נוספים מהותיים, המשפיעים על החיים של הפרט. 

בנוסף, מבט "טכני" על זרימת המשאבים הכספיים, יכולה להצביע לנו על המתרחש, וכיצד ניתן לרפאו ולשפרו, במידת הצורך. 

נושאים אלה, הקשורים לכסף ועוסקים הן בעומק ההוויה והן במישורים הפרקטיים, נלמדים בפירוט ומיושמים בקורס: "עבודה עם כסף בדרך העומק".

אימון, ניהול זמן, דחיינות לימודים ועוד

עבודות עומק עם גישת זרימת האנרגיה, שעסקו בנושאים הנמצאים במעמקי ההוויה, הניבו, בין השאר, טכניקות עבודה מפתיעות ביעילותן שעוסקות בנושאים מעשיים ופרקטיים, הקשורים להתארגנות עם הזמן, השגת מטרות, דחיינות ועוד. 

טכניקות אלו נלמדות ובאות לידי שימוש ישיר, בין השאר, בקורסים "הסרת המחסום מהצעד הבא", "איך להצליח ולעשות את הדבר החשוב לך כבר השנה" ועוד.

טכניקות עבודה ב"דרך העומק"

ראוי לציין שעבודה עם זרימה ואנרגיה, קשורה גם לרוב המוחלט של טכניקות העבודה הנלמדות והמתורגלות ב"דרך העומק", דוגמת עבודת גוף וקול, דמויות פנימיות, עבודה עם ייצוגים וקונסטלציה, עבודות קבוצתיות ועוד. 

קישורים לנושאים קשורים

🔸 קורס הסרת המחסום מהצעד הבא
🔸 כיצד לעשות ולהצליח בדברים החשובים לך כבר בשנה הקרובה
🔸 הצבת יעדים ומטרות