כמה מילים על עבודת דמויות בדרך העומק – בועז אור

בכל אחד ואחת מאיתנו נמצאים קולות וחלקים רבים. אנחנו מכירים את חלקם היטב: הקול הביקורתי, הקול השיפוטי, השמחה, וכן הלאה.

דמויות

עבודת הדמויות, המוכרת גם בשם Voice Dialogue, לוקחת את הרעיון הזה כמה צעדים קדימה, ומאפשרת עבודה פנימית מעמיקה, עם דמויות הנמצאות בתוכנו.
אחד מן השורשים הרבים שהיוו השראה לפיתוח עבודת הדמויות, נמצא בעבודתו של קארל יונג, שעשה שימוש נרחב בארכיטיפים, אב-טיפוס של בני-אדם והתנהגויות. בהשראת יונג, במהלך שנות ה-70 פיתחו האל וסידרה סטון, זוג פסיכולוגים אמריקאיים, את הטכניקה שזכתה לכינוי Voice dialogue .


טכניקת עבודת הדמויות, פועלת ומתכתבת היטב עם שיטת העבודה הפנימית של בית הספר ׳דרך העומק׳.

התפתחות עבודת הדמויות הפנימיות, ב׳דרך העומק׳ (ובמקומות נוספים) הובילה להתפתחות עבודה עם דמויות קולקטיביות, העמקה אל תוך עולמות שונים בהן חיות הדמויות, עבודה תהליכית, ריפוי דמויות ועוד.

הדמויות השונות המתגלות לנו במהלך העבודה, התרחבו הרבה מעבר לארכיטיפים הבסיסיים.

לדוגמא: דמויות הקשורות לביוגרפיה המשפחתית, למערכות יחסים, להיסטוריה, לעולמות אחרים ועוד דמויות רבות אחרות.

עבודת הדמויות ב׳דרך העומק׳, נותנת מרחב והקשבה לכל דמות באשר היא, גם אם היא מייצרת בתחילה חוסר נוחיות או קושי, נשאף לעבוד עמה בסקרנות ובפליאה.

אנחנו מגלים את הדמות בנחת, ובצורה תהליכית, מאפשרים לה את הזמן ובמרחב הדרושים לה. בתהליך העבודה עם הדמויות מתגלים ויוצאים אל האור חומרים רבים אשר חשוב לתת להם ביטוי, בכדי לאפשר לעבודה הפנימית לעשות את התנועה הרצויה.


לאחר שנים רבות של תרגול והנחייה באמצעות דמויות פנימיות ב׳דרך העומק׳, מומלץ בחום להקפיד להתחיל את העבודה הפנימית מן ״האני המודע״, ולאחר מכן להזמין גם דמות ״נגדית״. על כך ועל עוד נושאים במאמרים הבאים.

בועז אור