המדריך לעבודת זוגות בקורסים של "דרך העומק" – כללים לכל משתתפי הסשן

זהו המדריך השלישי, העוסק בכללים ובהנחיות לעבודה עם פרטנרים ב"דרך העומק". המדריך מתמקד בהנחיות לכל משתתפי הסשן. המדריך הראשון, מתמקד בהנחיות המדויקות לתפקיד המנחים בתהליך ואילו המדריך השני, מתמקד בהנחיות למונחים בסשנים.

לתשומת לבכם, ההנחיות הראשונות במדריך זה, שמות דגש על המנחה בסשן, אבל, חשוב לקרוא אותם גם בכובע המונחה בסשן.

1. שמירה על דיסקרטיות

אישה שומרת סודדיסקרטיות בעבודה היא עקרון חשוב בגישת ב"דרך העומק". בזמן העבודה בסשנים ובקבוצות, עולים נושאים רבים, אישיים ופנימיים, הזקוקים לדיסקרטיות מלאה. לפיכך, אני מבקש מכם שבכפוף לסייגים המפורטים מטה, לא תשתפו איש בדברים עליהם דיבר הפרטנר שלכם בזמן הסשן שלו. שמרו על פרטיותו המלאה.

לקבל רשות מהפרטנר לשתף את מה שהיה בסשן

אם אתם מעוניינים לשתף חברים אחרים בקורס, על הדברים שחוויתם עם הפרטנר שלכם, לצרכים לימודיים- פנימיים, שלכם או של אחרים, בקשו את רשות הפרטנר שלכם. אם אתם מקבלים את רשותו, שתפו את המידע בצורה עדינה.
במקרים מסוימים, ניתן יהיה לשתף גם ללא רשות הפרטנר (ראו הנחיות בהמשך).

מה לעשות אם משהו מעיק בעבודה עם הפרטנר

כחלק מההסכמים שלנו בקבוצות העבודה שונות, על כל משתתפי הקורסים והסדנאות לדעת, שאני, כמנחה הסדנה, עשוי לדעת על כל מה שקורה בסשן. לכן, אם יש משהו שעלה בסשן שלכם, כזה שמעיק עליכם או שאתם מרגישים צורך לשתף אותי, אל תהססו! שתפו אותי, כמנחה הסדנה, זה בסדר גמור .

אזיקים על הידיםיתכנו מקרים נדירים, שבהם המונחים "כולאים" את המנחים בהסכמים שונים, בהתייחס למידע שנאמר על ידם במהלך הסשן. (ראו דוגמאות אתיות במדריך-המשנה השני). הסכמים מעין אלו, עלולים לסבך את המנחים. במקרים בהם מנחים או מונחים מרגישים "כלואים", חשוב ביותר לשתף אותי בדברים שהתרחשו בסשן, כדי אוכל לעזור ולטפל בעניין, במידת הצורך.

שיתוף בקבוצה

כמונחים, קחו בחשבון שהדברים שעליהם אתם מדברים בסשן, עשויים להגיע לעבודה בקבוצה.

כמנחים יש לכם אפשרות מסוימת, לשתף את הקבוצה בחוויות ובדברים שנאמרו בסשן ביניכם לבין הפרטנר שלכם. תוכלו לשתף את הקבוצה, אבל רק במהלך העבודה הקבוצתית ולא בשיחות פרטיות.

עשו זאת אך ורק במקרים בהם תרגישו צורך משמעותי לשתף בדברים שהיו בסשן והיו מורכבים עבורכם ובתנאי שקיבלתם את הסכמת הפרטנר שלכם, לשתף את הקבוצה.

שימו לב ששיתוף הקבוצה צריך להיעשות בעדינות וברגישות. אם מדובר בנושאים מורכבים, או כאלה שאתם לא בטוחים שמותר לכם לשתף את הקבוצה, תתייעצו אתי קודם.

שיתוף אחרים מחוץ לקבוצה – וגם שיתוף בעילום שם

באופן גורף, אין לכם רשות לשתף אנשים אחרים בנושאים השונים שהמונחים שלכם עבדו אתכם.

שימו לב, אסור לכם לשתף אנשים מחוץ לקבוצה, במה שעלה בסשן.

בנושא זה יש לשים לב במיוחד ל"שיתוף בעילום שם". אין לכם רשות לשתף אחרים בדברים שעלו אצל המונחה שלכם, גם לא בעילום שם וגם לא עם "שינוי הפרטיים המזהים". מניסיוני, שיתוף בעילום שם הוא כמו שיתוף רגיל. לרוב, אלה ששיתפתם אותם ינחשו במי מדובר, גם אם הם לא מכירים אותו כעת, ייתכן שיכירו אותו בהמשך.

דיסקרטיות לא מושלמת

למרות כל הנאמר לעיל, כמשתתפים וכמונחים, עליכם לדעת שהדיסקרטיות אינה מושלמת.

לכן, לפני שאתם משתפים נושא שרגיש לכם במיוחד ו/או כזה הזקוק לדיסקרטיות גדולה, תזכירו למנחה שלכם את חוזה הדיסקרטיות הקיים ביניכם ובין חברי הקבוצה בקורס.

בנוסף, כפי שכתבתי קודם, קחו בחשבון שיש סיכוי מסוים שגם אני, כמנחה הקורס, אדע על מה עבדתם וכך גם חברי הקבוצה.

כללי אתיקה ודיסקרטיות

אתיקה היא לא חוק. היא עוסקת באותם תחומים שאין לגביהם כללים ברורים.

כללי האתיקה הקשורים לדיסקרטיות, עשויים להיות מורכבים ומצריכים התייחסות פרטנית מהסוג של "כל מקרה לגופו". לפיכך, כאשר אתם נתקלים במשהו בעייתי, שוחחו אתי, כך שנוכל נתמודד עם הסוגיות המורכבות יחד.

2. שמרו על עצמכם

כמנחים וכמונחים אתם עוסקים בדיני נפשות, שלכם ושל אחרים בקבוצה. אם דבר מה, כמנחים או כמונחים, לא מתאים לכם, פוגע בכם או מזיק לכם, שמרו על עצמכם ופעלו בהתאם.

ברמה הפרקטית, אם יש משהו שמזיק לכם במהלך הסשן, סיימו את הסשן, או חלק ממנו בצורה החלקה ביותר האפשרית, באופן כזה המתחשב במקומם, במצבם המיוחד ובפגיעותם של המונחים שלכם.

לדוגמא: אם אתם כמנחים, מתרגלים עבודת דמויות בגישת הוויס דיאלוג ועובדים עם דמות של הפרטנר שלכם, כזאת שמזיקה לכם, עליכם לבקש מהדמות סליחה, להיפרד ממנה ולהחזיר את המונחה ל"אני המודע" שלו. הרעיון הוא לנסות למזער את הפגיעה בדמות, במונחה או במרחב ולהנחית את "מטוס הסשן" בצורה חלקה ובטוחה.

ישנן אפשרויות נוספות לשמור על עצמכם, מבלי לעצור את הסשן. במהלך הקורסים המורחבים ב"דרך העומק" אני מלמד כיצד לעשות זאת.

3. דיבור על העבודה במהלך ההפסקה או לא במסגרת הסשן

אתם מתבקשים שלא לדבר בזמן ההפסקות בקבוצה, או במפגשים הלא רשמיים שמתרחשים בקבוצה, עם הפרטנרים שלכם, על הסשן שהיה.
חשוב להבין שהמקום של העבודה הפנימית בזוגות הוא בעבודה עצמה, בסשן, בקבוצה ולא ב"שיחות מסדרון" הנערכות בהפסקות או בזמנים אחרים.

בנוסף, מובן שאין לרכל עם אף אחד על הנושאים של הפרטנרים שלכם, זה מזיק ומפריע לאמון ביניכם וכמובן לעבודה הפנימית שנעשית בסשנים.

4. חברויות מחוץ לקבוצה

ישנם חברים לקבוצה וישנם חברים מחוץ לקבוצה (חברים ליום יום). נסו שלא להפוך חברים לקבוצה לחברים של היום יום.

מטבע הדברים, כשעובדים עם נושאים כל כך עמוקים כפי שאנחנו עובדים ב"דרך העומק", נוצרות חברויות בין המשתתפים ואינטימיות מתגלה. לעתים, תרגישו שהחברים בקבוצה יכולים להיות החברים הכי טובים שלכם ותרצו להפוך אותם לכאלה.

במהלך הקורסים ב"דרך העומק" אני מבקש מכם שלא להפוך את החברויות ה"מקצועיות" הנוצרות בקבוצה ותוך כדי העבודה, לחברויות של יום יום. טבען של חברויות כאלה, להפריע לעבודה הפנימית שלכם בקורס ובסשנים.
ברמה הפרקטית, הכוונה היא לא לבלות יחד עם חבריכם לקבוצה,לא לצאת לסרטים, לפאב, להיפגש בזוגות או בקבוצות חברתיות וכד'.

לאחר סיום הקורס, אין מניעה ליצור קשרים חבריים עם משתתפי הקורס.

יחד עם זאת, אם הייתם חברים לפני הקורס, כלומר אם הגעתם עם "חברי היום יום" שלכם לקורס, אתם יכולים להמשיך את הקשר החברי שלכם גם במהלך הקורס.

המדריך הכללי לעבודת זוגות בדרך העומק

© כל הזכויות שמורות לאור שחר

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים