ווייס דיאלוג

וויס דיאלוג (Voice Dialogue), היא שיטה העוסקת בדינמיקה של הדמויות הפנימיות ובפסיכולוגיה של ה"אני-מודע". השיטה הומצאה ופותחה על ידי שני פסיכולוגים אמריקניים, ד"ר האל סטון וד"ר סידרה סטון בסוף שנות ה-70 ותחילת שנות השמונים של המאה ה-20. ד"ר האל סטון הוא פסיכואנליטיקן יונגיאני ואילו ד"ר סידרה סטון היא פסיכולוגית ששילבה גישה ביבהויוריסטית בעבודתה השיטה הובאה לארץ, פותחה והתפרסמה באמצעות אורה גבריאלי.

ווייס דיאלוג, בתרגומה מאנגלית – Voice Dialogue, מחפשת עדיין את שמה העברי. בשל העובדה שמדובר בשיטה נפלאה המשתלבת היטב עם עבודת דמויות פנימיות בדרך העומק, היא נלמדת באופן מלא בבבית הספר דרך העומק.

פיתוח הוויס דיאלוג – השנים המוקדמות

לוויס דיאלוג, כמו לכל שיטה משמעותית אחרת, יש את הסיפורים והאגדות שלה שהובילו לפיתוח השיטה.  

מה שאנחנו יודעים, כמעט בוודאות, שפיתוח השיטה קשור באופן הדוק למערכת היחסים של האל וסידרה: שניהם הגיעו לקשר הזוגי ביניהם לאחר זוגיות קודמת. הם זיהו שמה שמנהל אותם במערכת הזוגית שלהם זה לא ה"אני המודע" שלהם, אלא הדמויות הפנימיות שלהם, דמויות, שמופעלות ולוקחות פיקוד בסיטואציות שונות מה שגרם לקשיים בזוגיות שלהם. בעזרת עבודה בשיטת הוויס דיאלוג הם הצליחו לשפר את הקשר הזוגי שלהם.

Drs Stone

בשלב מסוים, האל וסידרה ניסו למצוא את הדינמיקה הכללית של דמויות בקשר זוגי וזאת דרך מחקר של המנגנונים המדויקים שעובדים אצל כל אחד מהם. ברמה המעשית, הם ניסו להבין איזו דמות אצל אחד מהם מעוררת דמות אחרת אצל השני ומהי הדינמיקה המתרחשת ביניהם.

כך למשל, ברגע שדמות מסוימת בזוגיות נעלבת (נניח דמות של ילד, אצל אחד מהם), אזי אצל השני עולה דמות אחרת שמגיבה (נניח דמות של ילד אחר שמרגיש נטוש), הדינמיקה המתמשכת הזאת עלולה לגרום להרבה חוסר סיפוק ואומללות.

החלק הזה של הגישה, לא קיבל תמיכה משמעותית לאורך השנים ואיבד ממשקלו בשיטה. אולי מהסיבה שרבים הגיעו למסקנה דומה לשלי, שלמרות שיש דינמיקות כלליות מסוימות הרי כדאי שכל אחד מאיתנו יגלה באופן אישי את הדינמיקה האישית שחיה בתוכו.

באחד הספרים, כך סיפר לי ד"ר טל קנב – פסיכותרפיסט שמתמחה בדרמה תראפיה, כתב האל שהרעיון של הוויס דיאלוג עלה אצלו בתרגיל הקשור לדרמה תראפיה שהוא היה שותף לו באחת הסדנאות.

הדמויות הקלאסיות של הוויס דיאלוג

אחד השמות של הוויס דיאלוג הוא הפסיכולוגיה של העצמיים, The Psychology of Selves, זהו שם ראוי שמרמז על אחד ההיבטים החשובים בשיטה: "ריבוי אניים" או ריבוי דמויות פנימיות.

במהלך התפתחות השיטה האל וסידרה גילו והתייחסו למספר דמויות יסודיות ו"קלאסיות" המצויות בבסיס השיטה, כאלה שאנחנו מלמדים אותן גם היום. בין הדמויות הללו ניתן למצוא את: ה"מגן מנהל", ה"מבקר הפנימי", ה"פרפקציוניסט" ועוד, מדובר בדמויות שנמצאות אצל כולנו (בעוצמות ובמינונים שונים). בהקשר זה חשוב לציין שבמהלך העבודה בשיטה, כבר בהתחלה,  מתגלות אינספור דמויות נוספות, אישיות, משפחתיות, קולקטיביות ואחרות.

דמויות נוספות המתגלות בעבודה

בחלק מהשיטה הכללית שלי לעבודה עם דמויות פנימיות, אני משתמש בוויס דיאלוג כדי לאפשר לדמויות להתגלות בשפתן שלהן. אנשים הלומדים אצלי בקורסים ובעבודה אישית, מגלים דמויות רבות הקיימות אצלם מעבר לדמויות הקלאסיות של הוויס דיאלוג.

מניסיוני, אנשים הלומדים את השיטה מספרים או ממורים שלא תרגלו מספיק עם עצמם, נווטים לצמצם את עצמם לדמויות הקלאסיות הפשוטות של הוויס דיאלוג, משטיחים אותן, ומפספסים את המהות של השיטה ואת ה"זהב" הנמצא בה. כתוצאה מכך הם עלולים להתייחס לוויס דיאלוג כאל עוד שיטה שהצטרפה ל"ארגז הכלים" שלהם ולאבד ממהותה.

הדמויות נמצאות אצל כולנו

אחד הדברים המתגלים בעבודת הוויס דיאלוג ובדרך הדמויות הפנימיות מראה שלכולנו יש זרע (פוטנציאל) של רוב (ואולי כל) הדמויות. הבנה זאת יכולה לעזור לנו לזהות דמויות אצל אחרים וכישרונות שחבויים בנו. בנוסף, עבודה עם הדמויות הפנימיות יכולה לאפשר לנו לגלות בתוכנו עוד מגוון של יכולות מפתיעות ולקבל הרבה מתנות משמחות שרק מחכות לתורן להפציע לעולמנו.

האני מודע -Aware Ego

שם נוסף לשיטת הוויס דיאלוג הוא הפסיכולוגיה של האני מודע, Psychology of the Aware Ego. גם זהו שם מצוין שנותן רמז למהות העבודה: הכרות ופיתוח של "אני מודע" שהוא לא דמויות. במהלך פיתוח ושימוש בוויס דיאלוג התברר להאל וסידרה שיש משהו שאפשר לקרוא לו "אני מודע", שהוא לא דמויות. מכיון שמדובר על משהו כל כך מהותי, כתבתי מאמר ייחודי שמרחיב את ההבנה של מה זה האני המודע. (ראו מאמר אני מודע).

השיטה פתוחה לכולם ואין לה סימן רשום

האל וסידרה לא כתבו סימן רשום על השיטה שלהם, הם האמינו שלא ניתן לתת תעודת גמר על כך שמישהו העיר, פיתח וגילה את האני מודע שלו בצורה מספקת. יחד עם זאת כן אפשר לתת תעודה על השתתפות בקורסים השונים.

לדעתי, מדובר על משהו מאוד נדיב שמעיד על כוחה של השיטה ויכולתה "לנשום", קרי, להתפתח ולחיות. אני מרגיש שהרכיב של ה"אין" סימן רשום נותן לשיטה ממד נוסף של התפתחות.

יחד עם זאת, כמו בכל דבר, החיסרון הוא שכל אחד יכול לקיים קורס הכשרה או לטפל באמצעות הוויס דיאלוג, גם אם אין לו מספיק ידע ועבודה מאחוריו וגם אם אין לו מספיק הבנה והתנסויות בהכרות עם מגוון דמויות ועם ה"אני מודע".

לימוד השיטה

שיטת הוויס דיאלוג היא בריאה ובטוחה, שומרת על מנגנוני הגנה בצורה טובה ומתפקדת כדרך נפלאה לעבודה אישית, זוגית וקבוצתית. זוהי שיטה אלגנטית לעבודה עם דמויות. למעשה, כבר אחרי כמה מפגשי עבודה בקורס או במפגשים אישיים ניתן להתחיל להשתמש בה ולעבוד איתה  בצורה אישית ואחראית.

בדרך העומק אנחנו מלמדים את השיטה לרוב באמצעות העבודה עצמה.  במהלך הקורסים השונים אנחנו מלמדים מלמד את הטכניקה היסודית תוך כדי לימוד הדמויות הקלאסיות. לאחר מכן, על מנת לאפשר התפתחות ולימוד השיטה, אנחנו מלמדים בפועל כיצד להשתמש בשיטה עכשיו (ברגע זה) ובכלל באופן אישי, במערכות יחסים, בקשיים אישיים, זוגיים ומשפחתיים.

הלימוד נעשה בקבוצה קטנה, כך שיהיה אפשר להפיק מהמפגשים גם את איכות העבודה האישית וגם את ההשפעה המזינה של הקבוצה.

מעבר ללימוד דרך העבודה עם הדמויות, אנחנו שמים דגש מהות השיטה, ה"אני המודע", שפורש את מניפת המהות הפנימית המתגלה. (מתחבר לאני של בין העולמות).

למי הוויס דיאלוג מתאים?

עבודת הווייס דיאלוג היא תהליך בריא ובונה: הקולות השונים הם חלק מהמגוון שחי בתוכנו, היכולת להכיר את הקולות בנפרד, לתת להם הכרה ומקום ואז לבחור מתוך המגוון את מה שאנחנו מעוניינים בו (או משהו אחר), הוא תהליך שיכול להתרחש בעבודה זאת.

מספר דוגמאות: (לא מייצגות)

אני בטוח שאני רוצה….

מובן שכמעט לכולנו יש קולות שונים שמתרוצצים בתוכנו. כך לדוגמה יום אחד אנחנו רוצים משהו במאת האחוזים ובטוחים בו וביום אחר נרצה משהו אחר. השיטה מאפשרת לגלות את הקולות שטמונים בנו, הפסקת ההזדהות איתם ופיתוח אני שיכול להתנהל עצמאית ולקבל החלטות עצמאיות.

לאן ללכת?

אנשים הנמצאים בצמתים בחייהם, או אנשים שרוצים לעשות דברים בחייהם, אבל לא יודעים איך לעשות זאת, עשויים להפיק רבות מהשיטה הזו כבר בהתחלה,.לשם כך כדאי להם לדבר עם הדמויות שחיות בתוכם ולהכיר את הדינמיקה הפנימית המתרחשת בתוכם וזאת תוך כדי הבנת רצונותיהם ושאיפותיהם.

חרדות?

לאנשים שחווים חרדות, חשוב להכיר את הדמויות שבתוכם. כך לדוגמה, אפשר לעתים לשאול מי זאת הדמות החרדה בתוכם ומי היא הדמות  שיכולה לעזור להם מפני אותן חרדות. זוהי שיטה מאוד יעילה להכיר את הקולות הפנימיים שחיים בתוכנו וגם לרפא אותם.

שלל דמויות

בתוכנו קיימות שלל דמויות, מסוגים ומינים שונים הזקוקות לעזרה וריפוי. מספר דוגמאות:

  • בכולנו יש לפחות ילד מפוחד אחד. בעזרת השיטה ניתן להרגיע ולאהוב אותו.  
  • אם יש בתוכנו קבצן שמפחד שלא יהיה לו כסף, ניתן לעזור לו ולתת לו תמיכה ואת מרחב החיים שלו,
  • לחלקנו יש הורה שרוצה משהו או מפריע לנו, נוכל לדבר עם הדמות הזו ולבדוק מה היא צריכה.
  • בכולנו חיי גם דמות המבקר, שאצל רובנו היא דמות נוקשה. בעזרת השיטה נוכל לעזור לה להיות פחות נוקשה.

מחלות נפשיות, הפרעות אישיות?

אנשים המתויגים כבעלי הפרעות נפשיות  כולל דיכאון או הפרעה דו קוטבית (מניה דיפרסיה) עשויים להפיק תועלת רבה מהשיטה וזאת כמובן באמצעות מטפל מיומן ואחראי. 

עבודה עם ילדים

ניתן להשתמש בחלק מעקרונות הווייס דיאלוג בכדי לעבוד עם ילדים, אבל כדאי שהדבר יעשה באחריות רבה, על ידי הורים שלמדו את השיטה או על ידי מטפלים מיומנים.

תחומים נוספים

מגוון הנושאים שהשיטה יכולה לסייע בהם הם רבים. ניתן להתייעץ אתי האם עבודה בשיטה מתאימה לך.

סיכום

שיטת הוויס דיאלוג עובדת עם דמויות פנימיות, זוהי  שיטה יעילה ובטוחה לשימוש והיא חלק אינטגרלי מעבודת הדמויות שאותה אני  מלמד.

צריך לשים לב  שכמו בכל שיטה משמעותית, היא עלולה להפוך ולהיות לשיטה תאורטית עבור אנשים מסוימים: ניתן לקרוא עליה, לראות הדגמות, להבין את העקרונות שלה ואפילו לתרגל קצת ולהרגיש  שמבינים אותה, אבל על מנת לעשות את העבודה האישית ולהצליח בה יש צורך בעבודה עקבית והנחיה אישית לאורך זמן.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים

קריאה נוספת