הנחיה בגישת העבודה של דרך העומק

לעבודת הדמויות הפנימיות בדרך העומק, אותה אני מלמד יש היבטים רבים, היבט אחד מתייחס לתפקיד המטפל/המנחה. באופן מעט תאורטי, ניתן לחלק את תפקידי המנחה בשיטה לשלושה חלקים.

על המנחה:

  1. לזכור שיש סיפור.
  2. לאפשר לסיפור להתגלות ולעשות את עבודתו.
  3. לתת מקום לקונטקסט הרחב, כלומר, לאפשר למונחה לראות שהסיפור הוא רק חלק מהקיים ואינו מהווה אמת אחת יחידה.

בהמשך, ניתן להחליף את המילה סיפור במילה עולם ולהבין את ההקשר הכללי של שיטת הדמויות הפנימיות אותה אני מלמד (על כך אפרט במאמר אחר).

על מנת לפשט את הדברים ומתוך רצון להסביר את עבודת הדמויות הפנימיות ברוח הווייס דיאלוג, אציג את תפקיד המנחה המצומצם וה"טכני", כאשר הוא מנחה סשן אקראי.

על המנחה:

  1. לזכור שהמטופל מציג בפניו דמות.
  2. לאפשר לדמות להתגלות ולעשות את עבודתה.
  3. לתת מקום לאני המודע להתגלות ולהתפתח.

1. לזכור שיש כאן דמות

כאשר המנחה והמונחה נפגשים לסשן עבודה (במסגרת סדנה, עבודה עם עמיתים, טיפול וכד'), חשוב שמי שנמצא בתפקיד המנחה יזכור תמיד שהמונחה מציג בפניו דמויות. לכאורה, מדובר במידע טרוויאלי וברור, אבל לא כך הדבר,  יש לא מעט טעויות ובלבול סביב נושא זה ולא רק אצל מנחים חדשים.

להלן שתי דוגמאות משלל הדוגמאות השכיחות, המתרחשות בסיטואציות עבודה:

א. כשהמונחה מזדהה עם דמות

לעתים, ישנן דמויות שקופות, דמויות שהמונחה מזדהה איתן ואינו מבחין שהן דמויות. במצב כזה, למרות שהמונחה נמצא כבר במצב שהוא בתוך דמות, הדמות עשויה להציג את עצמה כאדם עצמו (כמונחה עצמו). סיטואציה כזו יכולה לבלבל את המנחה – המנחה בטוח שהמונחה עדיין בדמות או שהדמות כלל לא הגיעה.  

לדוגמה, כאשר מגיעה דמות של מונחת, המסבירה בשכנוע רב (כיאה לדמות), שעל המונחת לעזוב את בן הזוג שלה ולהתחיל לחפש לעצמה בן זוג אחר. זה בהחלט סביר שהמונחת תחוש הזדהות עמוקה עם הדמות והדמות עם המונחת. הבעיה מתגלה כאשר המנחה עלול לשכוח שיש לפניו דמות ולחשוב שמה שהדמות אומרת (במקרה זה, שהמונחת צריכה לעזוב את בן הזוג שלה), זוהי האמת האובייקטיבית והנכונה, האמת של האני המודע שלה (ולא של הדמות שלה). בסיטואציה כזו, קשה לדמות להתגלות ולצאת לאור בצורה מובחנת וברורה.

אולם, אם המנחה זוכר שהמונחת מציגה בפניו דמות, הוא יעזור לה לצאת כדמות ויסייע לה להיפרד מה"עיסה" בה היא נמצאת יחד עם שלל הדמויות האחרות. המנחה יעזור לדמות להתגלות כדמות עצמאית ומובחנת. בהמשך הסשן, המנחה והמונחת יוכלו לגלות דמויות נוספות (למשל, דמויות שחושבות לגמרי הפוך מהדמות הראשונה).

התגלות הדמות הראשונה שאומרת שהמונחית צריכה לעזוב את בן הזוג שלה, כדמות מובחנת ולאחר מכן התגלות הדמויות הנוספות, יאפשרו לאני המודע להתגלות וליצור אפשרויות חדשות.

ב. כשהמנחה מזדהה ומופעל על ידי דמות שמציג בפניו המונחה

ישנם מצבים בהם המנחה עצמו מופעל מהדמות של המונחה. למשל, מצב בו המנחה מאמין שהדמות צודקת לחלוטין ושמדובר באמת אובייקטיבית ברורה. בדומה למקרים הקודמים שתיארתי, גם במקרים מעין אלה, המנחה שוכח למעשה שמדובר בדמות.  

לדוגמה: המונחה מציג דמות הטוענת שרוחניות חשובה יותר מחומריות  ולכן כדאי לחיות בצמצום כלכלי ולהשקיע ברוחניות (יש כמובן גם דמויות כאלה). המנחה כל כך מאוים מהדמות הנמצאת בתוכו, דמות שהוא עדיין לא מכיר מספיק האומרת לו דברים דומים ומיד "קופצות" מתוכו דמויות החושבות ההפך. עם הופעת דמויות הנגד, המנחה מתחיל להתווכח עם הדמות ה"רוחנית" שהגיעה דרך המונחה ומתחיל להסביר לה מדוע היא טועה. מצב כזה לא מאפשר לדמות של המונחה להתגלות כפי שהיא.

כלל היוריסטי בעבודת הדמויות הפנימיות: כאשר אתם עובדים עם מונחה או עם עצמכם, זכרו שכמעט תמיד יש שם דמות, זה יעזור לה להתגלות ובהמשך לעשות את עבודה.

2. לאפשר לדמות להתגלות ולעשות את עבודתה

כאשר הדמות מגיעה, או מתחילה להגיע, התפקיד של המנחה הוא לאפשר לדמות להתגלות, לקבל הכרה ובהמשך לתת לה עזרה בעבודה שהיא צריכה לעשות.

לא תמיד קל לעזור לדמות להתגלות. היכולת לעזור לדמות תלויה בגורמים רבים כגון: יכולת, מיומנות, ידע, כמות העבודה שעשו המנחה והמונחה בעבר, השלב ההתפתחותי שלהם, הפניות שלהם ועוד גורמים פנימיים וחיצוניים.

היכולויות והמיומנויות השונות של המנחה שעשויות לעזור לדמות להתגלות, הן נושא מאוד רחב המצריך מאמר נפרד. יחד עם זאת, הדרך לשם עוברת דרך הכירות המנחה עם הדמויות שבתוכו. ככל שהמנחה יעשה את עבודתו ויכיר טוב יותר דמויות בתוכו, כך יגדל הסיכוי שהוא יאפשר לדמויות של המונחה שלו להתגלות ולאפשר להן לעשות את עבודתן.

3. לתת מקום לאני המודע להתפתח

שקיעה שצילמתיהאני המודע הוא לב לבה של עבודת הדמויות ברוח הווייס דיאלוג. לאחר שהדמויות הופיעו (ולעתים גם תוך כדי המעבר בין הדמויות), על המנחה לאפשר תנאים מתאימים לאני המודע להופיע ולהתפתח.

עבודה בלי התפתחות האני המודע יכולה להתפספס ברובה ולכן על מנת לאפשר לאני המודע להתגלות, כדאי לזכור להקצות לכך זמן מיוחד בסשן העבודה, זמן שבו המנחה והמונחה יחוו שהם לא רק הדמויות שהופיעו בסשן אלא האם יש משהו נוסף.

לשם הבנה מעמיקה יותר מומלץ לקרוא את המאמר "האני המודע" בהקשר של הוויס דיאלוג וכן להכיר את העבודה המרחבית שיכולה לעזור גם לדמויות וגם לאני המודע להתפתח.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים