התמודדות עם קשיים עמוקים, מחלות קשות ודפוסי חיים מורכבים ומקובעים

מטרת  מדריך זה, להציע דרכים יעילות להתמודדות עם מצבים, בהם נדמה שכל הדלתות סגורות, המצב קשה ואין תקווה וכן למצבים בהם יש חשש למחלות קשות או כשישנם דפוסים עמוקים ומורכבים שקשה להשתחרר מהם.

לעתים, במהלך חיינו, אנו נקלעים לסיטואציות קשות ולמצבי חיים מורכבים, שנדמים כבלתי פתירים. מדובר במצבים בהם נראה שהגורל נכפה עלינו, ו/או שאין ביכולתנו לשנות את המצב. יתכן שמדובר במחלה קשה, גידול סרטני, סיטואציית חיים קשה ומצבים בהם היאוש וחוסר האונים משתלטים, למרות שאובייקטיבית יתכן שאין זו האמת.

מובן שקשה לשרטט מפת דרכים אחת, המתארת כיצד לעבוד עם המצבים שהוזכרו בפסקה הקודמת. לכל אחד ואחת, יש את דרכי ההתמודדות הייחודים והמתאימים לו/ה.

במדריך זה, ניתן למצוא מספר רעיונות להתמודדות עם מצבים קשים, רעיונות שייתכן  שאחד מהם (או יותר), יוכלו לעזור לך לראות את האור בקצה המנהרה ויאפשרו לך להתחיל לשנות את מצבך. במדריך, ריכזתי את השיטות שאני מלמד ומטפל בהם ב"דרך העומק", שיטות שאינן מצריכות השקעת אנרגיה גדולה ושממילא, לרוב, איננה בנמצא לרשות אלה השרויים במצבים קשים.

1. לשנות את היחס כלפי הנושא ולחשוב שהוא בא לעזור לך

לעתים קרובות, אנחנו מתייחסים לבעיות שאנו מתמודדים איתן כאל אויבים (לעתים בצדק רב). אנו מנסים להדחיק אותן, להhלחם בהן ולהכחידן. אם דרך זו לא צולחת, נסו לשנות את הגישה ואת מערכת היחסים שלכם כלפי הנושא שאתו אתם מתמודדים.

דרך מומלצת בחלק מהמקרים היא, לראות את הדברים הקשים שעוברים עלינו כאל שותפים לדרך, כאלה שבאים להנחות אותנו בחיים. בין אם זו מחלה פיזית כמו גידול בעור או מצב דיכאוני, נסו לשנות את היחס שלכם כלפיו ולהגיד לכם ולו משהו כגון:

  • "אני הולך לעבוד עם הדבר הזה"

או

  • "הדבר הזה בא לעבוד איתי"

הרעיון הוא, לנסות ולבדוק האם קיימת אפשרות לשנות את היחס כלפי מה שאתם מתמודדים אתו ולהתייחס אליו  כאל שותף לדרך.

דוגמאות ל"דיבור פנימי" שיכול לעזור לשינוי היחסים ביניכם:

  • "הגידול הזה בא לעבוד אתי"
  • "סיטואציית החיים הזאת באה להגיד לי משהו"
  • "הפחד הזה הוא המורה שלי"
  • "השומה החשודה הזאת, באה להעיר אותי ולהראות לי את דברים"
  • "הדבר הזה בא לעזור לי לעבד קשיים דרך גופי"

אין ספק, שקשה מאוד לשנות את היחס לבעיות ולראותן כחברים וכמורי דרך, יחד עם זאת, לעתים, שינוי היחס יכול להתברר כנכון ויעיל. גישה זו, יכולה להתוות לכם דרך עבודה פנימית ולגלות מהם מסלולי העבודה המומלצים עבורכם.

במהלך שנות עבודתי, נחשפתי לאנשים שהפכו את בעיותיהם מאויבים לשותפי דרך ונחלו הצלחות רבות. שינוי הגישה, עזר למספר לא מבוטל של אנשים, להשתנות ולהבריא.

2. שימוש בשיטת "העבודה" של ביירון קייטי

שיטת "העבודה" של ביירון קייטי היא שיטה ישירה ורבת עוצמה, המאפשרת למוטט חלק מהחומות הפנימיים, באופן מיידי ויעיל. זוהי שיטה שעוזרת לחקור את המחשבות והאמונות שיש לנו, לשחרר פחדים ולהסתכל על המציאות באופן בהיר יותר.

כאשר אתם מפחדים או בטוחים שמשהו גרוע יהפוך לגרוע יותר, כדאי לכם להתחיל ולחקור את המחשבות שלכם. בעבודה זו, כדאי להשתמש גם בדברים פנימיים שקשה לגעת בהם.

לדוגמא:

אם נתקלתם בשומה חשודה בגופכם ואתם בטוחים שהיא סרטנית, כדאי  להשתמש בדרך העבודה של ביירון קייטי ולהתחיל לחקור את המחשבה: "השומה הזאת אומרת שיש לי סרטן"  באמצעות השאלות הבאות:

  • האם המחשבה  ש"השומה הזאת היא סרטן" היא אמת?
  • האם אני בטוח/ה לחלוטין שזוהי האמת?
  • איך אני מגיב/ה כשאני חושב/ת את המחשבה הזאת? (ערכו רשימה)
  • מי הייתי בלי המחשבה הזאת? (איך החיים שלי היום נראים, איך זה היה מרגיש בגוף וכד')
  • והיפוכים

ראו הסבר מפורט כיצד לערוך את המחקר של העבודה לפי ביירון קיטי

מתברר, שלאחר שעובדים בדרך זו, דברים תקועים יכולים להתחיל לזוז ואנשים מתחילים להניע את עצמם לפעולות חיוביות ותורמות. עבודה זאת יכולה לעתים לעשות פלאים. עבודה כזאת, יכולה להרעיד את המערכת הפנימית לטובה, לשחרר תנועה וחיות ולאפשר יציאה ממשית מתקיעות.

ראו מדריך מפורט לעבודה עם שיטת העבודה של ביירון קייטי

3. קבלת עזרה מרופאים או מטפלים

במקרים רבים, בקשת עזרה מאנשים מתאימים יכולה להועיל מאוד. אומנם זה נשמע פשוט, אולם, לא תמיד קל לעשות זאת. כאשר אנשים מצויים במצוקה גדולה, הם חוששים לקבל עזרה רלוונטית מבעלי מקצוע מתאימים.

במהלך השנים, נתקלתי באנשים שסבלו מבעיות רפואיות שונות וחששו לפנות לרופא, או כאלה שנרתעו מלפנות למטפל נפשי, למשל:

  • בעיה בעור שנחשדה על ידי אנשים כסרטן, התגלתה, כשפנו לרופא, כבעיית עור פשוטה שנפתרה באמצעים רפואיים קונבנציונליים.  
  • כאבי ראש כרוניים, שהתגלו כבעיית ראיה פתירה.
  • כאלה שחלו במחלות קשות וחששו לפנות למטפל נפשי שיעזור להם להתמודד עם הבעיה. כשהגיעו אלי או למטפלים אחרים, גילו שהם יכולים לקבל עזרה שתקל עליהם משמעותית עם ההתמודדות.
  • משפחות שסבלו מאוד בגלל דפוסים קשים ובלתי משתנים ובעזרת עבודה משפחתית נכונה, מצבם המשפחתי והאישי השתנה ללא הכר.  

נסו למצוא מיהו בעל המקצוע, האדם, או המטפל שיכול לעזור לכם, נסו לאתר את סוג העזרה לו אתם זקוקים והחשוב ביותר, נסו לקבל את העזרה. לעתים, מפגש עם הרופא/המטפל/המנחה הנכון, יכול לשנות ולשפר משמעותית את איכות חייכם בצורה דרמטית.

4. להכניס את אלוהים לתמונה

ישנו סיפור יפה על הרבי מקוצק, שבאחד הימים שאל את תלמידיו: "היכן נמצא אלוהים?". בהשראת משנתו של הבעל שם טוב אמרו לו: "אלוהים נמצא בכל מקום". אמר להם הרבי מקוצק: "לא! אלוהים נמצא היכן שנותנים לו להיכנס".

אם אתם תקועים בקושי גדול (או קטן), נסו למצוא דרך להכניס את אלוהים לחייכם, על ידי בקשת עזרה, תפילה או שיחה פנימית. זו יכולה להיות בקשה חד פעמית, או בקשה קבועה מידי יום.

בטיפולים השונים שלי, עם אנשים השרויים במצבים קשים הזקוקים לפתרון מהיר יחסית, במקרים מסוימים, אני שואל את מטופליי האם הם מאמינים באלוהים בצורה זו או אחרת.

אם תשובתם חיובית, אזי במהלך המפגש, אני נוטה לומר להם להזכיר שגם אלוהים נמצא בתמונה, או שכדאי  להכניס אותו לתמונה. אני מרגיש שרק האמירה הזאת, בלי פירושים נוספים, מקלה על האווירה בחדר הטיפולים ומאפשרת לדברים טובים להתרחש.

אמונה באלוהים היא דבר אישי ולעתים גם מורכב. במצבים קשים, כדאי לשקול להכניס את אלוהים לתמונה באופן אקטיבי (במילים ו/או בכוונה). לעתים, מקל לדעת שלא הכל מוטל עלינו ומתאפשר לנו להניח את הטפל בצד, ולפנות מקום להתמקדות בריפוי הדברים האפשריים.

5. בקשת עזרה מהחלומות

לחלומות הלילה, יש יכולת מדהימה לרפא, ללמד, להנחות, להרגיע ולהראות את הדרך.

כאשר אתם מוצאים את עצמכם, במצוקה גדולה, בלי יכולת לראות את האור, נסו לבקש עזרה מהחלומות שלכם. אתם יכולים לבקש עזרה מהחלומות לפני השינה, או במהלך היום, כשאתם נזכרים לעשות זאת.

לעתים, לאחר שינה בה חוויתם חלום טוב ומרפא, תגלו, שאתם אופטימיים ומרווחים יותר.

אין חובה לזכור את החלומות, יחד עם זאת, אם קמתם עם מצב רוח טוב, נסו להודות לשנת הלילה, כך תגדילו את הסיכוי שגם בהמשך תקבלו חלומות טובים ואופטימיים שיעזרו לכם להתחיל ולשקם את עצמכם.

6. אינטראקציה עם אחרים: סדנה, טיפול חד פעמי או רב פעמי

מתברר, שהרבה מהאנשים החווים קושי גדול, נמצאים בבידוד ובבדידות גדולים ואינם מסוגלים לקבל עזרה. לעתים, בכדי לראות מעט מחריץ הדלת הנפתחת, מומלץ להיות במעמד של מקבל/ת, במסגרת של סדנה או טיפולים חד פעמיים (או רב פעמיים).

לא מפתיע לגלות שאינטראקציה עם אנשים אחרים, מתוך עמדה של קבלה, יכולה לתרום לטובה לאנשים רבים הנמצאים במצוקה.

באופן כלkי אני מעדיף שתשתתפו בסדנה טיפולית עם אנשים אחרים. יחד עם זאת, גם סדנה חוויתית עם אנשים אחרים, שעוסקת בתחביב או בכל נושא אחר, יכולה לעזור לכם לקבל נקודת מבט שונה ולשינוי גישה.

7. סשן דיבור ספונטני עם הקשבה טובה

כפי שנרמז קודם, כאשר קיימת  אינטראקציה של קבלה, ניתן לעשות שינויים גדולים בתוכנו. בתרגיל סשן דיבור ספונטני עם הקשבה טובה, ניתן לקבל הקשבה טובה מפרטנרים לעבודה. בשל העובדה שהתרגיל כה יעיל ומועיל ומצריך השקעה מועטה אני מזכיר אותו כאן, כעזרה למצבים קשים.

בתרגיל, עליכם לדבר עם הפרטנר שלכם לעבודה ותפקידו להקשיב לכם בלבד. (כל הפרטים לתרגיל רב עוצמתי זה נמצאים כאן).

הערה אחרונה וחשובה לסיום

אני מקווה שלאחר שקראתם מדריך זה, נעזרתם בו והתחלתם להרגיש טוב יותר, יתכן שמשהו קרה, דבר מה התרחש בתוככם וגרם לכם להרגיש טוב יותר, להרגיש פחות ייאוש .

שימו לב, בנקודת זמן זו, אתם עומדים בפני מלכודת שרבים וטובים נפלו בה: לעתים, כשמרגישים קצת יותר טוב  וקיימת תחושת תקווה זעירה, רוב האנשים מנסים להמשיך את חייהם כרגיל ולפעול ולחיות כפי שפעלו בעבר.

במרבית המקרים מדובר בטעות! אני מזמין אתכם שלא ללכת במסלול זה ולא להתפתות לחזור לשגרה הקודמת.

כשאתם יותר בטוב ופחות מיואשים, אין זה הזמן להמשיך בשגרת חייכם, כתמול שלשום, זהו איננו הזמן לקבור את הראש בחול.

זהו כן הזמן להתחיל לטפל בעצמכם ולמצוא את הדרך הטובה לחיים טובים.

במילים אחרות, כשאתם מרגישים קצת יותר טוב, נסו להשיג עזרה מקצועית ולמצוא את הדרך לעזור לעצמכם בצורה מעמיקה כדי לשנות משהו בתוככם. זהו הזמן להתחיל את השינוי בחייכם, כזה שיאפשר לכם להירפא ברבדים השונים בהווייתכם.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המדריך

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים