הנחיות למטפלים במגע העובדים עם נפגעי פגיעה מינית

בכל פעם מחדש, אני מופתע מהכמות העצומה של הפגיעות המיניות המתקיימות בעולם. הפגיעות הללו אינן פוסחות על אף מגזר: נשים, גברים, ילדים ואפילו תינוקות. גם כמות האנשים שחוו גילוי עריות, עצומה הרבה יותר משניתן לשער.

כאשר אנשים שחוו פגיעה מינית מגיעים לקליניקה, הם נושאים את הפגיעה עימם. לעתים, הפגיעה ברורה ומפורשת ולעתים היא סמויה. כאשר יש פגיעה מינית משמעותית, קיים סיכוי רב שהיא תגיע לקליניקה. לעתים היא תתגלה בצורה ישירה ולעתים בצורה עקיפה.

במדריך זה, מוצגות מספר הנחיות "טכניות" למטפלים במגע וגם למטפלים אחרים, שיכולות לעזור לעבודה עם מטופלים הנושאים בתוכם פגיעה מינית. בנוסף למטפלי "דרך העומק", מדריך זה מתאים גם לאנשים שאינם בעלי הכשרה פורמלית מקיפה, בנושא הפגיעה המינית ולאנשים המשלבים מגוון שיטות בעבודתם.  מדריך קצר זה, יכול להועיל גם למטפלים ותיקים ומומחים בתחום.

מגע במפגש ומחוץ למפגש

אם הטיפול מתנהל ברובו או בחלקו במגע, יש להקפיד על כך שהמגע יהיה מכוון ומדויק. במידה ואתם מרגישים שחרגתם בדרך המגע שלכם, זכרו להביא זאת להדרכה (ראו בהמשך). נסו לעבוד עם עצמכם, כדי להימנע מטעויות רבות מידי בנושא זה.  

בנוסף, חשוב לכוון את המגע כך שיתקיים אך ורק בזמן הסשן, לא לפני הסשן ו/או לאחריו. מגע שאינו במסגרת הסשן, עלול לבלבל אתכם ובמיוחד את המטופלים שלכם.

חיבוקים

באופן מודגש, כדאי שלא תתחבקו לפני המפגש הטיפולי או לאחריו.

ידוע לי שמטפלים רבים, במיוחד מטפלים מהגישות האלטרנטיביות, מתחבקים עם המטופלים שלהם, בתחילת המפגש ו/או לאחריו. עם כל ההבנה והסיבות הטובות לעשות כן, אני מציע לכם שלא ליצור נוהג של חיבוקים, במיוחד אם קיימת ברקע תקיפה מינית.

אחד ההסברים לכך, קשור לעובדה שלא תמיד יהיה לכם או למטופלים שלכם נוח להתחבק, אולם, בשל העובדה שיצרתם נורמה שכזו, לא תוכלו לשנות אותה מבלי לייצר דרמות ומבלי שיינתנו לכך משמעויות נסתרות (כגון: המטפל לא אוהב אותי/ אני צריכה להתחבק וכד').

אם מסיבה כזו או אחרת אתם מעוניינים לאפשר חיבוקים עם המטופלים שלכם, עליכם להגדיר לעצמכם כללים שיתייחסו למקרים הנדירים, בהם תרצו לאפשר זאת. כך למשל, אם המטופלים רוצים להגיד תודה למטפלים באמצעות חיבוק, על משהו יוצא דופן שהתרחש בטיפול, עליהם לשאול את המטפלים האם ניתן להתחבק איתם, אם המטפלים מגיבים בחיוב לבקשה, ניתן לאפשר זאת.

כמטפלים, נסו שלא ליזום חיבוק בעצמכם.

יחד עם זאת, ככלל, אני מציע לכם שלא ליצור סשן חיבוקים לפני או אחרי המפגש, סיטואציה כזו עלולה להכניס הרבה מאוד רעש מיותר לתהליך הטיפול.

לחיצות יד

לחיצות ידיים, מבחינתי, נכנסות לקטגוריה של מגע ועל כן עדיף להימנע מהן או להפחית את השימוש בהן, גם לפני הטיפול וגם לאחריו. לעתים, בתחילת הטיפולים, מטופלים מתקשים לוותר על לחיצת יד מסיבות שונות, לכן, במפגשים הראשונים, ניתן לאפשר לחיצות ידיים ספונטניות, מתוך כוונה להפחיתן למינימום בהמשך. הנימוקים להימנעות מלחיצות ידיים, דומים לנימוקים שהזכרתי בנושא החיבוקים.

 מסגרת הסטינג הטיפולי

כאשר אתם מטפלים באנשים שעברו פגיעה מינית, תגלו שחלקם נוטים "למרוח" את הזמן, או לבקש פרווילגיות מיוחדות. שמרו על גבולות הזמן בפרט וגבולות הסטינג בכלל.

ניתן לחרוג במעט בנושא הזמן בחלקים מצומצמים של הסטינג, אבל, השתדלו להיות ערניים ולא להגזים בחריגה. אם בחרתם לחרוג, עשו זאת בצורה מינימלית ואחראית.

כדאי לנסות להקפיד על הכללים הבאים:

  • אל תפגשו עם מטופלים מחוץ לזמן הטיפולים.
  • אל תאריכו פגישות מעבר למקובל (ניתן להאריך לזמן קצר, אבל שיהיה מדוד ומבוקר על ידכם).
  • שמרו על חובת תשלומים בזמן, על חוקי תשלום עבור ביטול סשנים ואל תגררו להנחות מופלגות.

סופרוויז'ן

אלה המכירים אותי, יודעים עד כמה אני ממליץ על הדרכה עבור מטפלים. סופרוויז'ן למטפלים, הוא חשוב תמיד וחשוב במיוחד כאשר מטפלים באנשים שעברו תקיפה מינית.

הבלבול, הסוד, הבושה והאשמה הכרוכים בחוויה של פגיעה מינית הם רבים ועל כן מומלץ שתקבלו הדרכה טובה, כזו שתוכל לעזור לכם בטיפולים עם המטופלים שלכם.

אם אתם לא נמצאים בהדרכה שבועית קבועה ומסודרת, חשוב שתמצאו הדרכה כזאת מיד כאשר אתם חושדים שיש תקיפה מינית בסיפור ולא רק כשהתקיפה המינית נמצאת במפורש בחדר הטיפול.

בנושא ההדרכה, מומלץ גם לקרוא את המאמר הקשור לעבודה עם נפגעי גילוי עריות

 יהירות של וותיקים, מומחים וחסרי הידע

כאמור, חשוב שכל המטפלים העובדים עם מטופלים שחוו פגיעה מינית יקבלו הדרכה. בנוסף, ניסיוני מראה, שישנן מספר קבוצות החשופות יותר לטעויות טיפוליות ולכן קבלת הדרכה חשובה להם שבעתיים.

להלן הקבוצות:

  • מטפלים מתחילים (ב- 10 השנים הראשונות לעבודתם) –  חוסר הניסיון בכלל וחוסר הניסיון בטיפול במטופלים בעלי עבר עם פגיעה מינית בפרט, יחד עם השפעות תהליכי העברה והעברה הנגדית, מחייב אותם יותר מאחרים לפנות להדרכה שתעזור להם להתמודד ולעבוד עם המטופלים שלהם.
  • דובמטפלים מבוגרים ו/או מנוסים, במגזר הפרטי – זוהי קבוצה, שלהבנתי, נוטה לעשות הכי הרבה טעויות עם מטופלים שחוו פגיעה מינית. קבוצה זו לא נוטה לקבל הדרכות על בסיס קבוע. כדאי לזכור שגם אם אתם חושבים שאין מי שיכול לתת לכם הדרכה, ניתן לפנות למדריכים צעירים מכם או לכאלה המטפלים בשיטה שונה משלכם.
  • מטפלים מומחים בפגיעות מיניות במגזר הפרטי – מומחים ובעלי ניסיון רב, נוטים לשכוח שגם הם צריכים עזרה ונופלים ב"פח" כמו מטפלים מתחילים.

 ערנות לתהליכי העברה והעברה נגדית

כאשר ברקע של המטופל קיימת פגיעה מינית משמעותית, ישנו סיכוי סביר שהפגיעה תופיע, בזמן כלשהו, בחדר הטיפולים. לא תמיד הפגיעה מופיעה מפורשות בחדר הטיפולים, לעתים, מופיעים רמזים מוקדמים לקיומה בחוויות של המטפל, של המטופל ו/או בתנאי המפגש.

כאשר הפגיעה המינית מתגלה באופן מפורש בחדר הטיפולים, מתברר, לעתים קרובות, שתמיד היא הייתה שם בצורות שונות. לפעמים, כאשר סיפור הפגיעה המינית מופיע אחרי מספר טיפולים או לאחר מספר חודשי טיפול, אני מרגיש שהוא הופיע לאחר שהוא "בדק את השטח" והתברר לו שזה מספיק בטוח להתגלות בפניי.

כאשר הדברים לא מטופלים ולא מפורשים כהעברה וכהעברה נגדית, אתם עלולים לטעות ולחשוב שהרבה מהדברים שהמטופל מרגיש כלפיכם (ואולי אתם כלפיו), הם אישיים ומכוונים כלפיכם כאנשים ולא כלפיכם כמטפלים (ראו לדוגמא בסעיף הבא – מיניות).

מובן שהנושא של העברה והעברה נגדית הוא נושא רחב, הידע שלכם בנושאים אלו תלויים בתכנית ההכשרה אותה למדתם וגם בדרך שבה הכשרתם את עצמכם בהמשך. יחד עם זאת, כשמתברר שמטופלים שלכם עברו תקיפה מינית, כדאי לכם להכיר ולהעמיק בנושא זה וכמובן, להביאו להדרכה.

 רגשות מיניים בטיפול הם לא אישיים

בהמשך לסעיף הקודם, ניתן לומר באופן גורף שכאשר תקיפה מינית מעורבת, הרי שהסיכוי שהמיניות תמצא בחדר הטיפולים הוא גבוה. שימו לב שרגשות מיניים שהמטופל מפנה אליכם ורגשות מיניים שאתם מרגישים כלפי המטופל שלכם (אם קיימים כאלה), אינם אישיים כלפיכם ומובן הוא שאסור לכם בתכלית האיסור לממשם בשום שלב של הקשר הטיפולי. זוהי האחריות שלכם ולא של המטופל שלכם.

באופן מפורש, חשוב להדגיש שאין להיות בקשר זוגי, אינטימי או מיני עם המטופלים שלכם. לא בזמן הטיפול וגם לא לאחריו.

במקרים בהם אתם חווים חוויות מיניות בחדר הטיפולים, זכרו להביא זאת להדרכה, כפי שצוין קודם. מדובר בחומר עבודה מעולה, שיכול לעזור לכם לקדם את עצמכם ואת המטופלים שלכם.

 מה הסיפור שלך?

מטפל טוב הוא מטפל שעובד עם עצמו, שמכיר את הפצע שלו ושעוזר לעצמו להתמודד איתו (בהקשר זה כדאי להתעמק במונח "המטפל הפצוע").

מטפל פצוע שאינו מכיר את הפצעים של עצמו בצורה מספקת ו/ או שאינו מטפל בהם כראוי, עלול להיות מטפל גרוע שמשתמש במטופלים שלו ומזיק להם, במיוחד אם הפצעים שלהם דומים לשלו. מטפל פצוע שמטפל ומרפא את עצמו, עשוי להיות מטפל מצוין, שעוזר למטופלים שלו להירפא ולהחלים.

אם גם לכם יש פצעים הקשורים לתקיפה מינית, גילוי עריות או נושאים הקשורים לכך, אין זה אומר שאתם לא יכולים לטפל במטופלים שלכם שחוו דברים דומים. אבל זה בהחלט אומר שעליכם לעבוד עם הפצע שלכם (בטיפול ו/או הדרכה). כך, תוכלו להיות מטפלים טובים יותר לעצמכם וגם למטופלים שלכם.

בדרך זאת תגלו, שהפצע שלכם ובמיוחד עבודה על הריפוי שלו יכול להיות אחד הכלים המרכזיים לעבודתכם עם המטופלים שלכם.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המדריך

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים