דמות היסטורית וריפוייה

  • האם יש דרך לרפא את אימא?
  • האם אבי יכול להיות תומך יותר?
  • האם אימי תוכל להיות אימא טובה יותר?
  • האם אפשר לעזור לדמויות המופנמות בתוכי להירפא?

מהי דמות היסטורית?

בדומה לדמויות ביוגרפיות, גם דמויות היסטוריות מבוססות על ההיסטוריה האישית שלנו. מדובר בדמויות הקשורות ישירות אלינו ואל האנשים הסובבים אותנו לאורך חיינו. דמויות היסטוריות משמעותיות ונפוצות הן דמויות של אימא, אבא, האנשים שגידלו אותנו, כגון, סבים, דודים, שכנים, חברים קרובים של הורינו וכן אחים, אחיות וחברים קרובים.

השם "דמות היסטורית" עלול להטעות

כשאנחנו מדברים על דמויות היסטוריות בהקשר של עבודה עם הוויס דיאלוג, אנחנו מתייחסים להיסטוריה האישית של האדם ולא למונח השכיח של המילה היסטוריה, המתפרש כהיסטוריה כללית (של עמים, אישים ומדינות). מכיוון שהמונח היסטוריה בהקשר זה, עלול לגרום לבלבול ולחוסר הבנה של שימוש בביטוי דמות היסטורית, אולי כדאי לכנות סוג זה של דמויות: דמויות מבוססות ביוגרפיה או דמויות ביוגרפיות-היסטוריות (זה השם שאשתמש בו מידי פעם במדריך זה). יהיה השם שנשתמש אשר יהיה, חשוב להבין שאת רובם המוחלט של הדמויות ההיסטוריות נמצא בהיסטוריה הפרטית שלנו ולא בשיעורי היסטוריה.

דמויות היסטוריות הן לא העתק מדויק של ההיסטוריה הפרטית שלנו

דמויות היסטוריות אומנם מבוססות על דמויות מההיסטוריה שלנו, אבל הן אינן בהכרח תעתיק מדויק שלהן: הן יכולות להיות מבוססות עליהן או על חלקים מהן והן יכולות להכיל גם חלקים שאינם קשורים לאנשים ה"אמתיים" שפגשנו לאורך חיינו.

כך למשל, דמות היסטורית יכולה להיות מבוססת על דמות של האימא ה"אמתית" שהייתה לנו, אבל היא גם יכולה להיות דמות שרק קשורה לחלקים מהאימא שהייתה לנו, כגון האימא הרגשית שלנו, האימא הרציונלית שלנו, האימא שלנו בת ה- 47, האימא שחוותה חוויות קשות וכד'. כמו כן, היא יכולה להכיל בתוכה חלקים שאינם נמצאים באימא ה"אמתית" שהייתה לנו. (להבנה רחבה יותר של נושא זה כדאי לקרוא את ההסבר המורחב במדריך שעוסק בדמויות ביוגרפיות).

שלבי עבודה עם דמויות היסטוריות

ניסיוני מלמד, שדמויות היסטוריות יכולות להופיע במהלך כל תהליך העבודה עם דמויות פנימיות. בעבודתי עם דמויות היסטוריות, אני מבחין בין כאלה המופיעות סמוך לתחילת העבודה, כשלומדים את הטכניקה הבסיסית, לבין דמויות היסטוריות המגיעות בשלב בשל יותר של העבודה.

דמויות היסטוריות המופיעות בסמוך לתחילת הלימוד

Federico_Andreotti_-_The_Love_Letterאין זה נדיר שבתחילת לימוד הוויס דיאלוג, או שיטת הדמויות הפנימיות, מופיעות דמויות היסטוריות של אנשים הקרובים אלינו. בשלב זה, הן לרוב מופיעות בצורה "מחופשת", כך למשל, הדמות הביקורתית יכולה להופיע בצורה מחופשת לדמות הביוגרפית-היסטורית של אבא, או הדמות השיפוטית תוכל להופיע כדמות הביוגרפית-היסטורית של אימא.

בשל העובדה שקיים בלבול בין עבודת דמויות רגילה לבין עבודה נפשית אחרת, הרי שבשלב הראשוני של עבודת הדמויות, אני לא מעודד את תלמידי ומטופלי לעבוד באופן מעמיק ומפורט עם דמויות ביוגרפיות-היסטוריות וזאת, לא רק מהסיבה שעדיין לא ברור להם מהי דמות היסטורית ומהן הדמויות האחרות, אלא בעיקר מכיוון שאין למטופלים ולתלמידים עדיין את הכלים לעבוד עם דמויות, לרבות הידע כיצד לעזור להן להבריא. (ראו הסבר מפורט במדריך של עבודה עם דמויות ביוגרפיות).

עבודה עם דמויות היסטוריות כאשר מנוסים בעבודת דמויות פנימיות

השלב בו אני מעודד את תלמידי ומטופלי להעמיק בעבודה עם דמויות ביוגרפיות-היסטוריות, הנו השלב שבו עבודת הדמויות ברורה יותר, הם מכירים את הנושא לעומק ויודעים כיצד לעבוד עם דמויות. לרוב, אני מלמד את עבודת הדמויות ההיסטוריות סמוך לעבודת הדמויות הביוגרפיות.

בשלבים אלה, כמעט תמיד, הדמויות ההיסטוריות החשובות תופענה מעצמן לסשני העבודה, לעתים אף באופן ספונטני. הדמויות הביוגרפיות-היסטוריות שתגענה לעבודה תהינה, לרוב, אלה הנושאות בתוכן מטענים משמעותיים לתלמידים ולמטופלים כגון, הורים או אנשים קרובים. לעתים, יופיעו חברים ישנים שיש עימם חוויה משמעותית, כגון, מריבה או טראומה מתמשכת. כמובן שכמעט תמיד בשלב זה, מומלץ לעבוד עם כל דמות שמגיעה לעבודה.

היכולת לרפא את העבר: "המשאלה שאימא תלך לטיפול"

woman-1302674_960_720-1חלק מאיתנו חוו הורים שלא תפקדו היטב, הורים עם קשיים, שגידלו אותם בצורה רחוקה ממיטבית. לעתים, בסיטואציות כאלה מדובר בחוויות קשות, המלוות את מהלך החיים במשך שנים רבות. במרבית המקרים מי שחוו חוויות אלה, מרגישים שהנושא אינו פתיר: ההורים לא ישתנו, העבר לא  ישתנה והקושי יישאר כפי שהיה.

עבודת הדמויות הפנימיות בכלל ועבודת הוויס דיאלוג בפרט, מציעה לנו דרך נפלאה לריפויים של הורינו הפנימיים. בעבודה זו אנחנו מרפאים את הדמויות ההיסטוריות בדומה לריפוי הדמויות הביוגרפיות.

בשל מורכבות הסוגיה והרגישות הקיימת בדרך העבודה המתבקשת עם אנשים הטומנים בתוכם דמויות ביוגרפיות-היסטוריות מהסוג שהזכרתי קודם, כדאי לעבוד עם דמויות ביוגרפיות-היסטוריות רק כאשר יש בשלות ומיומנות בעבודת הדמויות.

הנחיות למתחילים בעבודה עם דמויות ביוגרפיות-היסטוריות

על מנת לעבוד עם דמויות היסטוריות לעומק, כדאי לקרוא שוב את המדריך בסיסי לדמויות ביוגרפיות וגם את המדריך המתקדם לעבודה עם דמויות ביוגרפיות).

אם אתם מתחילים את דרככם בעבודת עומק עם דמויות ביוגרפיות-היסטוריות, כדאי להכיר את שתי הנקודות הבאות:

דמויות שמגיעות מעצמן או רק עם הזמנה מפורשת

לעתים, דמויות היסטוריות תגענה בעצמן לעבודה איתכם. כאשר זה קורה, בשלב המתאים, השלב בו אתם מנוסים ויודעים לעבוד איתן, חשוב שתתנו להן מקום בעבודה שלכם.

מן הצד השני, ניתן בהחלט להזמין באופן ישיר ומכוון דמויות ביוגרפיות-היסטוריות לעבודה. כאשר יש לכם מספיק ניסיון בעבודה קבועה עם דמויות ואתם מרגישים שאתם בשלים לכך, פשוט תזמינו אותן.

הזמנת דמות ביוגרפית-היסטורית למספר סשנים

מצאתי, שכאשר מעמיקים בעבודה עם דמויות היסטוריות, ישנן דמויות היסטוריות, בעיקר דמויות של אבא או של אימא, אשר מבקשות טיפול מעמיק ומשמעותי.

כאשר זה קורה, אפשר וכדאי להזמין את הדמויות הביוגרפיות-היסטורית לעבודה למספר סשנים רצופים. במהלך העבודה הרציפה, לאורך מספר מפגשים, לרוב עוקבים, נבדוק מה הדמות צריכה ומה יעזור לה להבריא. מניסיוני, דמויות ביוגרפיות-היסטוריות של אימא ואבא יכולות להבריא ולהשתנות בתוכנו באופן מרגש ביותר.

תיאור מקרה

גבר רוכן עם ראשו, תווי פנים ברורים, הגיעה אלי אישה שאביה "עשה לה את המוות" (אביה הפיזי ולא דמות בתוכה). הוא לא היה מסוגל לתת לה תמיכה בשום צורה שהיא, אלא רק "ביקורת, ביקורת ועוד ביקורת….."

לאחר שהתחלנו לעשות את עבודת הדמויות, הדמות הביוגרפית-היסטורית של האב הופיעה. דמות האב הייתה מלאה כרימון בביקורת כלפי בתו. בהמשך, התבררה מרירותו וביקורתו כלפי האנשים סביבו, כלפי הוריו וכלפי עצמו.

בתחילת עבודת הדמויות, בעיקר נתנו לדמות האב בתוכה מקום והקשבנו לה.

אחרי תקופת עבודה מסוימת, בה נתנו לדמות של אביה להופיע שוב ושוב, התגלה היקף המרירות והביקורת של דמותו בתוכה. נראה שהקושי המרכזי שלו היה, שלאורך כל חייו לא היה מי שיקשיב לו.

אנחנו הקשבנו לו ונתנו לו מעין "טיפול נפשי".

לאחר שהאב בתוכה קיבל ביטוי וטיפול במשך מספר מפגשים, החלטנו להמשיך ולעבוד איתו, אבל במינון נמוך יותר. הקצנו לו זמן של כ – 20 דקות עבודה בכל סשן, במשך 8 מפגשים נוספים. שאר הזמן הוקצה לדברים אחרים שהמונחת עסקה בהם.

במהלך שבועות אלה, הדברים החלו להשתנות משמעותית בעולמה הפנימי של המונחת.

זאת ועוד, בתקופה מאוחרת יותר, כמעט 7 חודשים לאחר מכן, התחלנו לשים לב, שבמעין סינכרוניזציה מושלמת, גם אביה (הפיזי, לא הדמות) התחיל להשתנות. לנו הייתה הרגשה שיש קשר בין המקרים, למרות שכמובן, קשה לאמת דברים מסוג זה.

היתרון בעבודה עם דמויות ביוגרפיות-היסטוריות

עבודה עם דמויות היסטוריות-ביוגרפיות ובעיקר ריפוין, הם חלק מהדברים המתגמלים ביותר שיש בעבודת הדמויות בכלל ובעבודת הוויס דיאלוג בפרט. מתברר שה"קולות" השונים החיים בתוכנו, אלו שמבקרים אותנו, שלא אוהבים אותנו, שמפריעים לנו ושמצריכים, לעתים, מספר שנות פסיכותרפיה קלאסית כדי להתמודד עימם, מקבלים מקום וריפוי במספר מועט יחסית, של מפגשי עבודה. .

מתברר, שכאשר אנחנו נותנים לדמויות הללו "מקום" לדבר ולהתבטא, אנו מאפשרים להן להתרפא, הרקמה של הפגיעות והצלקות בתוכנו משתקמת, הדמויות הפנימיות הביוגרפיות-היסטוריות מבריאות, משתנות ומתחילות, לרוב, לתמוך בנו, או לפחות להפסיק להפריע לנו.

בנוסף, מתברר, שבמעין סינכרוניזציה מושלמת, לעתים גם האדם, זה שמהווה את הבסיס לדמות הביוגרפית-היסטורית בתוכנו, משתנה ומשתקם גם הוא.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר

הרשמה למפגש הקרוב בוויס דיאלוג 

הרשמה למפגש הקרוב בקונסטלציה משפחתית

הרשמה למפגש הקרוב בקול ותנועה

מאמרים מעניינים נוספים

 הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים