הצבת מטרות ומימושן – מפת דרכים

מתברר, שהסיכוי של מי שמציבים לעצמם מטרות לממש את עצמם בחיים, גדול בהרבה לעומת אלה שלא מציבים לעצמם מטרות כלל. הספרות המקצועית מצביעה על כך בבירור.

בכדי להבין את חשיבות הצבת המטרות, אפשר להשתמש במטפורה של ספינה השטה בלב ים: במצב שבו לקפטן האנייה ולצוותו אין בנמצא מטרה, מפה ומצפן (ו- GPS כמובן:), הם עלולים לשוט במעגלים ולהגיע לשום מקום (שגם בו יש כמובן ערך). לעומת זאת, כאשר לקפטן האנייה ולצוותו יש מטרה וכיוון, ישנו סיכוי גדול יותר שהם יוכלו להגיע ליעדים אליהם רצו להגיע, לראות דברים מגוונים ומשמעותיים יותר באותו פרק זמן.

אם אתם בתחילתו של תהליך להצבת מטרות אישיות, אני מזמין אתכם לקרוא את המדריך הקצר ברכות, משאלות וצעדים קטנים, הכולל בתוכו ברכה ממני אליכם.

מדוע לא להציב מטרות?

אצל רבים קיימת רתיעה, כמעט אוטומטית, מהצבת מטרות. גם לי באופן אישי, הייתה רתיעה מכך בעבר. מעבר לעובדת התסכול שחווים אנשים שהציבו לעצמם מטרות שלא התממשו, הרי שכל תהליך החשיבה האימונית של הצבת מטרות, עלול לגזול מהם משהו מהחיות ולהפוך אותם ואת חייהם לסוג של מכניזם לא נעים.

כפי שרמזתי בפסקה קודמת שעסקה בספינה ששטה, לדעתי, הצבת מטרות היא רק חלק מהחיים ואין מקום וצורך לפעול בגישה המקדשת משיגנות, כלומר, הצבת מטרות והשגתן כערך עליון עלול להוביל לפספוס גדול בחיים, במובנים רבים.

מהתנסותי האישית, גם אם יש לכם מטרות, רצוי לפעול מתוך עומקים שאינם קשורים דווקא למטרות, או לפחות להשאיר מרווחי שוליים כדי לאפשר גילוי דברים חדשים, כאלה שאינם בתחום המטרות.

מה בין מטרות, יעדים, צעדים קטנים ו"רשימת מכולת" של הדברים שאותם יש לעשות?

מטרות ויעדים משמשים לעתים כמילים נרדפות בספרות המקצועית, אולם, בפועל, יש להם מספר הגדרות שלעתים סותרות זו את זו. ברמה המעשית ולשם הנוחות, אני מבחין בין מטרה שזהו הדבר ה"גדול" שאליו רוצים להגיע בתחום מסוים ואילו את אבני הדרך – יעדים, אני מגדיר כמטרות משנה, מטרות מדידות וברורות המאפשרות לנו להגיע למטרה.

כמטפורה להבנת העניין, ניתן לומר, שמטרה תהיה להגיע לפסגת הר ספציפי שבחרתם ואילו היעדים, אבני הדרך, עשויות להיות:

  • כחצי שנה לפני הטיפוס על ההר, להגיע לכושר הכולל בתוכו יכולת לבצע פעולות מסוימות שהגדרתם לעצמכם.
  • כשלושה חודשים לפני הטיפוס, לפתח יכולת לב-ריאה מסוימת ולקנות את כל הציוד הכולל, הרלוונטי.

כאשר מגיעים מוכנים ליום הטיפוס, אבני הדרך יכולות להיות:

  • להגיע לגובה א' ביום הראשון לטיפוס
  • להגיע ביום השני לגובה ב'

שיטת הצעדים הקטנים היא דרך העבודה שלי שאותה אני מלמד בכדי להשיג יעדים, אבני דרך ומטרות. רעיון שיטת הצעדים הוא, שבכל פעם עושים צעד קטנטן וקל, כמעט לא מורגש, בכדי להגיע ליעדים שבדרך (לכך יוקדשו מספר מדריכים נפרדים).

"רשימת מכולת" של דברים לעשות, במקרה הטוב, יכולה להכיל בתוכה פריטים שעשייתם תוביל למטרה. אולם, חשוב להבין שרשימת מטלות, או רשימה עצומה של דברים לעשות, איננה בשום פנים רשימת מטרות.
מצאתי, שרבים מתבלבלים בין רשימות מסוגים שונים. אומנם יתכן שברשימת המכולת של דברים לעשות יהיו גם מטרות, יעדים, אבני דרך, צעדים קטנים ועוד דברים רבים, אולם, רשימת מכולת איננה תחליף לרשימת מטרות מסודרת, רשימת אבני דרך מסודרות ורשימת צעדים קטנים ברורים ומוגדרים. רשימה מכולת שמכילה את הכל עלולה להיות בבחינת תפסת מרובה לא תפסת, כך שמרוב עצים לא יהיה ברור איפה נמצא היער.

התחלת הצבת המטרות

כאשר אתם מציבים מטרות, הדבר החשוב הוא כמובן להתחיל! לדעתי, היעיל ביותר לרוב האנשים זה פשוט להתחיל ולכתוב רשימת טיוטה של המטרות שלהם. ההצעה הטובה שלי אליכם בהקשר זה היא, פשוט להתחיל עם המטרות הזמינות לכם ולאט לאט, להתמקד במטרות הגדולות, הנסתרות והעמוקות שלכם.

על מנת להתחיל ולהתחבר למטרות שלכם אני ממליץ לכם לקרוא את המדריך 8 דרכים מצוינות למצוא את המטרות החשובות לך בחיים

מסגרת הזמן להצבת מטרות, או כמה זמן לוקח בכדי להציב ולכתוב את המטרות שלהם?

לעתים, קיימת המחשבה שאפשר לשבת לרגע ואפילו לכמה שעות ולכתוב את המטרות שלכם וזהו. לפעמים זה באמת קורה, אולם, אני מציע לכם להקצות זמן רב יותר להצבת מטרותיכם.

כאשר אתם מדברים על מטרות חיים, מדובר על משהו רחב, שלוקח לו זמן מה להתגלות, לפיכך, רצוי להקצות להצבת המטרות הבסיסיות מספר שבועות, להוסיף לכתוב, לערוך ולבסוף להגיע למעין "חוברת קטנה" של מטרות חייכם לשנים הקרובות.

אם אין לכם חשק, יכולת או זמן להשקיע יותר מכמה שעות בתהליך הצבת המטרות שלכם לשנה הקרובה, במקרה זה אני מציע להציב 4 עד 7 מטרות לשנה זו. למערכת ההכרה של רובנו יש יכולת להחזיק מספר מצומצם של מטרות כאלה ולהשיגן.

ספר המטרות

אם אתם רציניים ומעוניינים להשקיע בהצבת המטרות שלכם, עליכם לדאוג לכך שבסוף התהליך תהייה לכם מעין חוברת קטנה (מודפסת או כתובה), של רשימת המטרות שלכם, המחולקות לפי הנושאים החשובים לכם.

כל נושא מהווה שער ובהמשכו צריכות להיות כתובות המטרות הקשורות אליו, לפי סדר עדיפויות (ראו פירוט בהמשך).
מרבית האנשים משתמשים ב- 5 עד 10 נושאים מרכזיים למטרות שלהם.

נושאים פופולריים למטרות הם:

משפחתיות, הורות וזוגיות – עניינים הקשורים למשפחה שלכם ולאנשים הקרובים אליכם, אלה שאתם מחשיבים כמשפחה (ניתן להציב מטרות לכל נושא בנפרד).
פיננסים/ עושר – כל הקשור לכסף, לרכוש, לתכנון כספי ועוד
קריירה – הדברים הקשורים להתפתחות שלכם בקריירה, בעבודת החיים שלכם, בפרויקטים של "העבודות הגדולות" שלכם
פיזיות – כל מה שקשור להרגשה הפיזית שלכם, כגון, כושר, השמנה, גמישות
רוחניות – נושאים הקשורים לרוחניות מסוגים שונים, פילוסופיה, אמונה באלוהים ועוד
קהילתיות/ חברתיות – יחסים עם אחרים בקהילה, חברים ועוד
אינטלקט/ מנטליות – הדברים הקשורים ל"פעילות במוח", זיכרון, יצירתיות, מיומנויות, לימוד שפות וכד'
עבודה פנימית והתפתחות אישית
עסק- 
אם יש לכם עסק קטן, המטרות הקשורות אליו יכולות לקבל מקום גם במסגרת זאת
כללי – כל מה שזקוק לדגש מיוחד, או דברים אחרים שעולים

יחד עם זאת, כדאי שתבחרו את הנושאים שלכם, כאלה שכתובים בשפה שלכם ומותאמים לאישיות ולערכים שלכם.

הצבת מטרות וכתיבתן בצורה נכונה ומועילה

ישנה הסכמה רחבה שיש להציב את המטרות כך שתהיינה:

  • מאתגרות
  • תחומות בזמן,
  • כתובות באופן חיובי
  • ושניתן למדוד אותן.

כאשר אתם כותבים את המטרות שלכם, ישנן דקויות חשובות שעוזרות למטרות להתממש (בהמשך יכתב מדריך בנושא).

למרות שחשוב להציב מטרות המנוסחות ומצייתות לכל ארבעת הסעיפים שציינתי, הרי כפי שרמזתי קודם, חשוב יותר שהמטרות שלכם ינוסחו בשפה שלכם, בעולם המושגים שלכם ובערכים שלכם. רק בשלב הבא, לאחר שתהיו מאומנים יותר בהצבת מטרות ובמימושן, אציע לכם להעמיק בארבע הדרכים שציינתי להצבת מטרות.

בשל חשיבות הנושא, אתייחס בקצרה לרכיב הזמן בהצבת המטרות.

הטעות של מטרות התחומות בזמן

מניסיוני בעבודה עם אנשים, אחת הסיבות שמטרות לא נוטות להתממש היא שמציבים מסגרות זמן מלחיצות ו/או לא נכונות. כך למשל, אנשים מתייחסים למטרה שלאדם היעיל ייקח בערך 3 שנים להשיגה כאילו שניתן להשיגה בחצי שנה ומציבים בפועל רק 5 חודשים להשגתה. סיטואציה שכיחה זאת, גורמת לכך, שהסיכוי שהמטרה תתממש הוא נמוך וכפי שנוכחתי לראות, כאשר מטרה חשובה לא מתממשת, הרבה אנשים עוזבים אותה בייאוש ומפסיקים לנסות להשיגה למשך זמן רב.

כאשר אתם "טירונים" בהצבת מטרות, אני מציע לכם להציב מטרות לפרק זמן ריאלי וסביר. בהמשך, תוכלו לקצר או להאריך אותן ככל שתרצו.

הצבת מטרות לטווח קצר, בינוני וארוך

ישנן גישות רבות להצבת מטרות בזמן. שאלות כגון: האם להציב מטרות לתאריך מסוים? האם להציב מטרות שיתממשו תוך פרק זמן מסוים? הן שאלות רווחות וטובות.

משלל הדרכים הפופולריות של הצבת מטרות ביחס ללוח הזמנים, אני מוצא שדרך יעילה ולא מלחיצה להצבת מטרות, קשורה לשלושה חלקים של הצבת מטרות.

  • מטרות לטווח קצר – כאלה שיתממשו במהלך השנה הקרובה
  • מטרות לטווח בינוני – שיתממשו במהלך 5 שנים מזמן הצבתן
  • מטרות לטווח ארוך – לרוב מדובר על מטרות שיתממשו בעתיד רחוק ולא ידוע ( כ- 10 שנים מזמן הצבתן)

כאשר אתם מציבים מטרות באופן זה, אתם נותנים לעצמכם טווח נשימה להשגתן ומגדירים לעצמכם מטרות להווה, לעתיד הקרוב ולעתיד הרחוק.

סדר עדיפויות

מטרות צריכות להיות מחולקות לפי סדר עדיפויות, בדרך זו אתם מבטיחים לעצמכם שתפעלו נכון להשגתן.

מניסיוני, לאחר שחילקתם את המטרות שכתבתם לטווחי זמן שונים ולנושאים המתאימים (כפי שהוסבר קודם), עליכם לחלק את המטרות בסדר עדיפויות בזמן ובחשיבות (בכל קטגוריה), כלומר, מה הכי חשוב עכשיו בקטגוריה ספציפית ומה חשוב אחר כך בקטגוריה זו.

בכל קטגוריות, יופיעו בהתחלה המטרות החשובות לטווח הקצר, בהמשך המטרות החשובות לטווח הבינוני ולבסוף המטרות החשובות לטווח ארוך.

גם ביחס לקטגוריה, רשמו את זו החשובה ביותר בהתחלה ואילו בסוף, רשמו את הקטגוריה הפחות חשובה לכם כרגע.

איך לגרום למטרות להתממש?

הצבתם מטרות. כל הכבוד לכם! כעת אני מניח שיש לכם חוברת מטרות מודפסת ועכשיו נשאלת השאלה הגדולה: איך לאפשר למטרות להתממש?

מובן ששאלה חשובה כזאת מצריכה התייחסות מיוחדת (בהמשך אכתוב מדריך נפרד הקשור לכך).

יחד עם זאת, חשוב לומר שניסיוני מלמד שאחת מהסיבות לכך שמטרות אינן מתממשות, קשורה לזיכרון. רוב האנשים לא זוכרים את מטרותיהם ואת סדר העדיפויות שלהם.
בהקשר זה ניתן לקרוא את המדריך: מדוע הדרך של הצבת מטרות לא עובדת מספיק טוב – הטיפ שיעשה את השינוי

בנוסף, ניתן להירשם לקורס הקצר ב"דרך העומק" (הסרת המחסום מהצעד הבא שלך) אעדכן אותך מתי הוא יפתח. מומלץ גם להירשם לרשימת התפוצה של אתר "דרך העומק".

© כל הזכויות שמורות לאור שחר

מדריכים ומאמרים הקשורים מטרות, הצבת מטרות, מימוש מטרות, שיטת הצעדים הקטנים

 

 

 

 

הרשמה ליצירת קשר – קבלת עדכונים, מאמרים, סדנאות וקורסים